Tveitanipa, Røysetfjellet og Storfjellet (08.03.2015)  4

Storfjellet (185m) 08.03.2015
Tveitanipa (243m) 08.03.2015

Tveitanipa, Røysetfjellet og Storfjellet

Etter bading i Åstveithallen denne søndags morgenen plasserte jeg mor og jentene på lunsj hos min svigerinne. Når det nå endelig var opplett(!) en helgedag så droppet jeg likegodt den gode lunsjen og tok turen til Meland, nærmere bestemt Vollo. Her er det parkering og skilting mot både Brakstadfjellet og Tveitanipa. Grusvei til sadelen mellom fjellene, hvor det er skiltet mot venstre til Brakstadfjellet. Jeg gikk rundt 50 meter videre (nedover) og fant et ødelagt skilt og stien mot Tveitanipa. En tydelig og svært bløt sti tok meg de siste 100 høydemeterne opp til toppen, som jeg nådde rundt 25 minutter etter avgang. Litt kaffe og knekkebrød ble inntatt, mens jeg tenkte på de andre som spiste egg, bacon og pølser. Jeg var nå iallefall dobbelt sunn...:-)

Tveitanipa sett fra startpunkt på Vollo.
Røysetfjellet sett fra Tveitaipa.
Toppen av Tveitanipa

Jeg fortsatte på god sti videre ned i sadelen mot Røysetfjellet og kom raskt inn på skogsveien fra Tveit/Røyset. Her gikk jeg nordover rundt 20 meter før jeg fant stien mot Røysetfjellet. Denne var minst like bløt og litt mindre brukt, men lett å følge til topps. Etter noen raske bilder og litt studie av rute opp på dagens siste mål Storfjellet, fortsatte jeg ned igjen mot Vollo.

Her starter stien fra skogsveien i sadelen mellom Røysetfjellet og Teitanipa.
Storfjellet sett fra Røysetfjellet.
Toppen av Røysetfjellet, 259 moh. Utsikt vest mot Tveitanipa og Brakstadfjellet.

Vel nede på veien fikk jeg dagens eneste regnbyge over meg, men den varte bare i 20 minutter og jeg trasket med godt mot videre mot Storfjellet. Dette "fjellet" har blitt beskrevet (her på PB) som en noe kummerlig topp å bestige, så jeg hadde ikke de store forhåpningene. Men, ved å følge omtrent samme rute som elbow (Vegard Magnussen) tok ned, nemlig skogsveien fra Vollo opp til nordkammen, og deretter hjortetråkk på østsiden av kammen gjennom relativ åpen furuskog, kom jeg meg helt fint til toppen. Noe rotvelt var det, men ingen som måtte forseres. Toppen, derimot var ikke mye å skryte av. Et virvar av småfuru i alle retninger og lite utsikt. Men Storfjellet var besteget og jeg returnerte fornøyd tilbake til bilen på Vollo.

Toppen av Storfjellet, 185 moh.
Stort sett greit terreng opp til toppen.
Start ved det grønne huset og gå rett sør på skogsveien. Først på innmark, deretter gjennom skog.