Vangberghalla - Hellåsen (Frosta) (11.03.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point FROSTA KIRKE (66m)
Ascents Hellåsen (272m) 11.03.2015
Vangberghalla (255m) 11.03.2015

FROSTA

Rundtur til de to sørligste toppene i Frosta kommune. Bonus ble Liavatnet rundt. Jeg startet ved Frosta Kirke, hvor det er god parkeringsmulighet. Fulgte veien opp mot Remman. Like etter Remman går det en fint ryddet traktorvei nesten opp til toppen av Vangberghalla. Jeg gikk først innom trigpunktet, og videre fra der var det uryddig jungel opp mot det anonyme og umerkede toppunktet. Bra utsikt mot Trondheimsfjorden. Jeg fulgte traktorveien tilbake og gikk i terrenget ned til Liavatnet. Her var det en infotavle om vannplanten Vasspest. Fortsatte etter veien til Minde og gikk etter en gårdsvei til Hogstad. Gikk i terrenget uten sti opp til Hellåsen. Oppe i bratta mot Hellåsen passerte jeg en stygg piggtråd. Bra at jeg ikke var på tur ned i full fart. På toppen av Hellåsen er det satt ut fine benker på rasteplassen, og det er et trigpunkt der. På returen fulgte jeg en god sti/traktorvei til Nytrøa, og fulgte veien tilbake til kirken. Det er utplassert en trimboks med motiv av Trimmian mellom toppen og Nytrøa.
Denne rundturen ble 12,9 km, så det er raskere å dele opp denne turen i to turer. Men nå har jeg fullført 50% av Frostalista.