Toppturcamp i Jostedalen (07.03.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Vågsberget (1,266m) 07.03.2015
Visits of other PBEs Røykjedalsstølen (820m) 08.03.2015

Helga 6.-8. Mars arrangerte Lurkarlaget toppturcamp i Jostedalen. Basen hadde vi på Jostedalen Camping, og herfra reiste vi rundt til nærliggende skiområder på dagtid og hadde det sosialt på kvelden.

De ivrigste reiste opp på fredag morgen og fikk seg en topptur i noenlunde fint vær. Resten reiste opp litt senere på dagen og kom nærmest til dekket bord med mexicansk gryte til middag. Videre ble det litt kort info om helgen og de organiserte turene. I tillegg fikk vi besøk av lokale Rune Abildgaard Sørensen som informerte om dagens forhold, skredproblem og ting som er viktig å tenke på når man går som en stor gruppe på tur. Det var meldt mildvær og regn opp til 1200 moh, så det kom nok til å bli lite pudder og mye sugeføre. Det ble også quiz på hotellet der Lurkarlaget utfordret de lokale heltene. Vi måtte dessverre se oss slått i og med at vi ikke visste hvor mye snø som hadde falt på Grov i 2004 blant annet.

Finvær på fredag i Leirdalen.
Denne gjengen arrangerte skiskytterkonkurranse med snøballer.
Hoppsann.
Hoppla!
Skiskytterkonkurranse.

Lørdag – Vigdalsskogen

Våknet som forventet til plaskende vær. Ute hørte vi brak fra våte skred som gikk ned Steinskreduri. Jeg fikk samlet gruppa mi som skulle på tur i Vigdalsskogen. Var vi heldige kunne det kanskje snø der oppe…

Klar for tur!
Mot Vigdalsskogen.

Det var nok for optimistisk å håpe på tørrsnø… Kjørte opp til parkeringsplassen i Vigdalen og gikk i samlet flokk bort til skogen og opp i retning Fivla. Holdt oss nordøst for elva som renner ut Storøykroken. Dette er en relativt trygg skog med tanke på bratthet, men det krever at man gjør riktige rutevalg. Det var ingen ferdigtråkkede spor før oss, så jeg tok på meg litt tråkkejobb for gruppa mi og de gruppene som kom bak.

Opp gjennom skogen.
Gjengen samlet på toppen.
Oppsann!

Etter hvert så flatet det ut og vi bestemte oss for å gå litt innover snaufjellet for å få gått litt mer. Tok lunsj under en liten skavl til folk begynte å bli for kalde til å sitte i ro. Gikk litt videre for å få varmen i oss før vi spente bindingen i kjøremodus og duret nedover. I skogen kjørte vi makkerpar to og to. Det var skikkelig bra sugeføre!!

Gooo stæmning!
Hyttekos.

Det var ikke noe vits å foreslå om vi skulle ta en tur til opp da alle var kommet ned. I stedet ble det halen mellom beina og tilbake til campingen for å rekke dusjen før de andre kom hjem. Senere på kvelden ble det filmfremvisning, pizza på hotellet og god stemning på hyttene.

Søndag – Røykjedalen

Siste dagen på toppturcamp hadde jeg og Asbjørn ansvar for en gruppe som ville prøve seg i den skjulte perlen Røykjedalen som er en sidedal til Krundalen. Fant et sted å parkere like før Snøtun. Været var det samme som i går, men noe mindre nedbør.

På vei til Røykjedalen.

Turen opp gikk stort sett på vestsida av Røykjedøla. Her holder man seg stort sett under 30 grader i halvglissen bjørkeskog, med unntak av rundt 30 høydemeter midtvegs i bakkene. Noen steder måtte vi forsere noen tydelige utløpssoner. I og med at det raste en del på andre sida av dalen valgte vi å gå med stort mellomrom her, og forsere området effektivt og raskt.

Røykjedalsstølen.

Trasket opp til Røykjedalsstølen der vi tok lunsjen og avgjørelsen om å skli ned igjen. Hadde det vært fint vær og gode forhold kunne vi fortsatt opp mot Tverranibba, men det får bli til gode. Holdt et fornuftig kjøremønster ned igjen og alle kom seg trygt ned fra fjellet og vel hjem igjen.

Takk for en bra toppturcamp, tross været!:)

Video

-> https://www.facebook.com/video.php?v=10152657707746625&set=vb.99976646624&type=2&theater