Brenthovd og Kyrhovda (25.02.2015)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Steinstølen (980m)
Endpoint Samme (980m)
Ascents Brenthovd (1,243m) 25.02.2015
Kyrhovda (1,150m) 25.02.2015
Visits of other PBEs Steinstølen (980m) 25.02.2015

Brenthovd og Kyrhovda

Etter en dag med nedoverskitrening i Havsdalen, var det på tide med litt trim for far også. Så meg ut Brenthovd som greit turmål, med mulig utvidelse til Kyrhovd også. Surfet litt internett og fant ut at det var parkeringsmuligheter ved Steinstølen.

Det snødde lett da jeg la i vei, men etter at jeg kom opp på Nysetfjellet klarnet det opp over meg og jeg hadde sol nesten helt frem til toppen. Nesten vindstille og fra 0-5 cm nysnø. Ankom toppen av Brenthovd etter 1t 40 minutter (8 km), men her oppe var det litt mer skyet og bris fra vest.

Stor parkeringsplass ved Steinstølen (60,- i bompenger 2015)
Mange løyper å velge mellom...
Det klarnet opp på Nysetfjellet.
Toppen av Brenthovd, 1243 moh.

Turen ned fra Brenthovd gikk unna, kun 55 minutter (inkludert en samtale med en lokal hyttebeboer) på de 8 kilometerne. Nå var været blitt enda bedre og jeg kunne ikke gi meg allerede kl 13:15, så jeg bestemte meg for å gå mot Kyrhovda også. Så på turkartet at det skal gå en vinterløype fra Søthovd til Langesennvatnet. Dette viste seg å stemme, men den var ikke oppkjørt eller merket. Heldigvis hadde en scooter kjørt et par dager før, så det var ikke noe problem å finne veien. Heller en nytelse, med 5 cm nysnø oppe på hardt underlag, gjennom fin bjørkeskog. Ankom toppen kl 14:25 i flott sollys, men med litt økt vind. Var bare et par minutter på toppen før jeg kjørte ned til en av stølene på Langesenn for en ny matbit.

Her starter løypen mot Langesenn. Ikke merket eller oppkjørt (feb 2015)
Fantastisk skiføre gjennom skogen mot Langesenn!
Toppen av Kyrhovda, 1150 moh.
Lunsj ved en av stølene på Langesenn.

Turen tilbake gikk på under en time og jeg ankom Steinstølen rundt 15:30, etter 26 km og litt over 5 timer på tur. En flott tur i nytt område, med mange oppkjørte skiløyper for små og store, samt betraktelig mindre folk enn på Geilo. Området kan anbefales!

Forlater Langesennvatnet (1028 moh)