Nordre Gråhøgda mf (28.02.2015)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Nordre Gråhøgda (1,301m) 28.02.2015
Kleberkakken (1,280m) 28.02.2015
Sauvola (1,220m) 28.02.2015

Våknet opp til skikkelig uvær. Sikten var dårlig, men jeg hadde orientert meg litt på gårsdagens tur på Store Kvia. Valgte å starte ned mot Sauvola og med vinden i ryggen. Det ble litt bedre sikt ned mot Sauvola, men når jeg snudde opp igjen ble været tettere og sikten meget redusert. Navigerte etter beste evne ut fra GPS, vinden og det jeg hadde sett dagen før, men det ble som GPS sporet viser, noen omveier. På toppene blåste det så hardt at det var vanskelig å gå, og nesten så jeg mistet følelsen i fingrene når jeg tok bilder av toppvardene. Når jeg kom i hus var jeg så sliten, våt og kald, at returen fikk vente til neste dag.

Også neste dag var det et forrykende uvær, og jeg hadde hatt problemer med å finne tilbake hadde det ikke vært for GPSen, som det var krevende nok å bruke i snøværet. Været var så dårlig at et sted kom det en rev ut av snødrevet som ikke så meg før den var 3 meter unna.