Folksomt på Fjerdingen, Porsgrunn (23.02.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Lunde (65m)
Endpoint Samme (65m)
Ascents Fjerdingen (360m) 23.02.2015 16:30
Visits of other PBEs Fjerdingen postkassen (350m) 23.02.2015
Porsgrunn (0m) 23.02.2015
Fjerdingen Parkeringsplass (65m) 23.02.2015 15:15

Etter turen til Hisåsen tidligere på dagen ville vi forsøke oss på Espehaugen - kommunetoppen i Risør. Vi fant etter litt leting frem til stedet de fleste har gått fra, nemlig Moland gård. Våt og tung nysnø, ingen spor. Vi krysset bekken og kom inn i skogen. Her var det dryppende vått og uoversiktlig pga omfattende trefall. Vi fant ingen tegn til skogsveg eller sti.

Vi valgte derfor å droppe Risør-toppen denne gangen, og la heller turen mot Porsgrunn og Fjerdingen der vi fant grei parkering på Fjerdingen Parkeringsplass i våt snø. Piggstøvlene våre var klissvåte etter turene tidligere på dagen, så nå ble det fjellstøvler. Fulgte meget godt merket sti oppover mot toppen. Været var opplett, men det dryppet fra grantrærne nesten som om det skulle være vedvarende regn. Der stigningen begynner følger blåmerkene en dårlig traktorveg/elveleie. Vi gikk opp her, men det er en bedre og mer brukt sti rett opp mot venstre (nord) som vi fulgte på nedoverturen. Stien var generelt våt og for det mest dekket av noen cm snø. Et stykke oppe var stien mange steder dekket av is med noen forræderiske cm nysnø oppå. Det ble et par seilinger og fall på oss begge, men heldigvis uten skader. Det var lagt ut tau i et bratt parti, og dette var til god hjelp!

Glatt og bratt - godt med tau!
Trolsk stemning på vei mot toppen

Vi fulgte tråkk fra tidligere på dagen oppover. Disse førte frem til et utsiktspunkt og turkasse vel 100 m sør for selve toppen. GPS her 543889 6555292. Det gikk ingen spor opp til varden, og vi måtte bakse oss frem i nysnøen. Stor og flott varde på GPS 543973 6555401.

Utsiktspunktet sør for toppen
Porsgrunns høyest!

Ned igjen samme vei med samme tidsforbruk pga føret. Selv om været ikke var særlig bra traff vi etterhvert mange andre turgåere på vei til eller fra toppen - antagelig nærmere 10 stykker. Sprekinger disse Porsgrunns-folkene enten de bor her eller oppe i Valdres!