Hisåsen i Lillesand (23.02.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skogsveg nær Vatne (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Hisåsen (234m) 23.02.2015 10:30
Visits of other PBEs Hisåsen P-lomme (60m) 23.02.2015 09:30

Familiebesøk på Sørlandet og Østlandet. Etter overnatting i Lillesand var kommunetoppen der dagens mål. Vi satset på den vanligste adkomsten fra sideveien mot Vatne, med bommet litt i starten da vi trodde vi kunne ta av fra motorvegen E18. Men der var det ingen avkjørsel som passet, så etter å ha passert betalingsstasjonen ble det retur til Lillesand og nytt forsøk vi gamle Sørlandske hovedveg (Kystvegen). Derfra fant vi greit den gode grusvegen mot Vatne. Vi satte fra oss bilen i Hisåsen P-lomme like før en veibom, og fulgte så den gode og meget nøyaktige beskrivelsen til Ole-Petter som var der i juni 2011. Regn og regnbyer, men lite vind. Først ca. 2 km på delvis isete skogsvei før vi dreide mot høyre forbi en sliten grillhytte. Like etter denne går det av en gammel, smal traktorvei opp mot høyre. Dette er starten på stien som er godt merket med røde merker på trærne. Litt oppe i bakken forlater stien traktorveien mot høyre.

Parkeringslomme nær Vatne
Her tar stien av fra traktorvegen mot høyre
Her starter traktorveg og stien mot Hisåsen

Opp mot toppen ble det snø- og slapseføre som gjorde det litt glatt på svabergene. Oppe på toppen etter ca. 1 time. Stor og flott varde på GPS 465268 6464384. Telemast like i nærheten. Plakat for topp-samlere - 24 topper og turer i Aust-Agder! Flott tiltak! Fint terreng her oppe på toppen, men ingen utsikt å skryte over denne dagen. Ned igjen samme vei. Både klær og støvler var ganske gjennomvåte etter turen!