Kjerringhøgda (21.02.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Start point Bysetermåsan utfartsparkering (220m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kjerringhøgda (349m) 21.02.2015 11:05

Kjørte fra Mjærskau gård på Rv 120 og videre til Fjell på Rv 155. Tok av til høyre her og kjørte Bru-Fjellveien, Bindingsveien og Rausjøveien til stor utfartsparkering i nærheten av Vangen. Parkerte ved den sørlige bommen. Gikk på vei full av holke i 250 m. Her går det av en sti til venstre, denne passerer hytta Bysætra før den fortsetter østover og direkte opp til Kjerringhøgda. Begynner å bli litt småråtten snø her, men var fortsatt såpass hardt på stien at det gikk greit. På toppen et stort fint brann/vakttårn. I motsetning til tårnet på Mjærskaukollen, så var denne helt grei å gå opp i. Men syntes det var litt bratte trinn, så jeg holdt meg godt fast både opp og ned. Litt tåkete idag, så så ikke kjempelangt. Traff også en hyggelig kar, på tur med sine to hunder. Han anbefalte at jeg måtte prøve meg på Tonekollen, som han mente var Østmarkas høyeste. Et par uker senere så ble det Tonekollen på meg.