Himmelsyna oppkjørte løyper til topps:) 176/403 (20.02.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Himmelsyna (649m) 20.02.2015
Sør for Himmelsyna (645m) 20.02.2015
Visits of other PBEs Høgås skianlegg (500m) 20.02.2015

Fikk presset inn en kommunetopptur i forbindelse med familiebesøk på sørlandet. Vi kjørte fra Kristiansand til Evje og like etter Evje tok vi av til høyre mot Gautestad. Fulgte denne veien til det sto skilt mot Høgås. Kjørte denne vegen til Høgås skistadion der det var stor parkeringsplass, varmebu med kiosk og fine oppkjørte løyper. Det pøsregnet da vi kjørte mot Evje men her oppe snødde det litt, men det slutta å snø mens vi smurte ski. Skilta oppkjørt skiløype mot Himmelsyna starter her. Vi hadde lest Hakys fine rapport på forhånd og fått med oss at siste kneika mot toppen var gjort om slik at det ikke var så bratt som tidligere. Asbjørn og mor hadde vært her tidligere og de ble litt beroliget da de hørte det. Uheldigvis så hadde mor tatt med seg feil skisko (SNS skisko og NNN bindinger), så hun måtte nøye seg med gåtur på veiene ved Høgås. Jeg, Rune og Asbjørn la i vei mot Himmelsyna, 5,5 km i følge skiltet. Godt skilta i alle kryss, og passerte lavoen og postkassa i godt driv. Da det var en kilometer igjen til toppen så passerte vi to skilt der det sto Himmelsyna 1 km, men ikke var noen oppkjørte løyper. Ved det tredje skiltet Himmelsyna 1 km gikk det oppkjørt løype som vi fulgte til toppen. Her var det stor varde med bok i og fin utsikt:) Måtte også ned til Himmelsyna sør som er kommunetoppen, ca 50 fra varden. Her var det to små varder som markerte kommunetoppen. Samme vei tilbake. Tok en pause i varmebua og kjøpte oss kjempegode vafler. Info om skiløypene og status på når de er kjørt opp osv finnes på otrail.no under fana ski. Vi brukte en time til toppen og brukte ca to timer totalt. Rune og Asbjørn var med:)

Toppen av himmelsyna
Sør for Himmelsyna, kommunetoppen i Birkenes
Skiløypa til Himmelsyna

Ser du har...

Written by haky 24.02.2015 21:01

... startet årets kommunetopp samling med flere skitopper. Hadde nesten regnet med at du som sørlending hadde vært på Himmelsyna tidligere, da det har vært skiløype opp der i mange år.

Sv: Ser du har...

Written by Sola19 24.02.2015 22:02

Ja jeg puster deg i nakken nå:) Det begynner å bli noen år siden jeg flytta fra sørlandet, og ikke ofte jeg er der på vinteren. Jeg har faktisk aldri vært på Høgås før, stort sett gått på ski på Eikerapen, Bortelid og Hovden, men det gav mersmak:)