Kjerkeberget fra Skar, til Sognsvann - kommunetoppen i Oslo (15.02.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Skar (180m)
Endpoint Sognsvann st (185m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kjerkeberget (630m) 15.02.2015
Visits of other PBEs Kikutstua (370m) 15.02.2015
Ullevålseter (330m) 15.02.2015

Søndagtur, gode skiforhold, med fine spor stort sett over alt. -3 grader, lett snø i lufta. Buss 51 til Skar. På med skiene og brå start opp til Øyungen, retning Kikut, over vannet som i dag byr på god glid, litt hardt grunnet tidligere overvann, men flott fart.
Jeg følger skiløypa til Fortjern og Bjørnsjøen, så langs snødekt skogsbilvei, først retning Kikut, siden langs Hakkloa, helt til Store Sandungen. Her må jeg ut på vannet i ski/skuterspor til Sandlungen gård, Så langs ubrøytet skogsvei noen hundre meter, for så ta kurs rett mot toppen.
Disse siste 1,5 kilometerne blir slitsomme og tidkrevende, vassende i snø, og på hard skare i tett skog. Racing ski er ikke det beste her.
Vel oppe venter en fantastisk utsikt. Hytta på toppen er morsom og søt.
Jeg har nå gått ca. 19 km. Jeg har brukt ca. 1 1/2 time til Sandlungen gård, og derfra 1 time og 40 minutt til jeg igjen er tilbake til Sandlungen gård. Korter nå inn litt ved å krysse Sandlungen rett vest-øst, men da er det ikke skuterspor å gå i.
Ved sør-østenden av Store Sandungen velger jeg nok engang skogsbilveien langs Hakkloa. Her staker og skøyter jeg det jeg er kar om, og det går superfort, kun 14 minutt til Kikut og velfortjent rast. 7 minutter rast for å være nøyaktig. Klokken er 16 og det er stengetid!
Men det smaker godt med sjokoladekake og kaffe.
Fra Kikut går turen over Bjørnsjøen. Det er absolutt raskest i dag, siden løypene over vannene er forholdsvis harde. 2,7 km i rett linje, forbi Bjørnholt, følger høyspent'n og skiløypa vest for Skjersjøen til Ullevålseter. Herfra litt opp til Måneskinnsløypa og noen deilige kilometer med nedoverbakke til Sognsvann stasjon. Puuuh! 45 kilometer og 4 timer og 30 minutt på tur.