Ingen topptur, men en ny 52-tur :) (24.01.2015)  4

Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Lenningen Fjellstue (1,003m) 24.01.2015

Ut på tur igjen :)

Jeg hadde en uke fri og valgte å reise til Valdres, til stillhet, ro og frisk fjelluft. Desuten meldte yr bedre vær i Etnedal enn hjemme på Harestua. Lørdagen startet med litt lavt skydekke oppi fjella men det skulle lysne etterhvert. Jeg kjente det var fint å ha alliert seg med Sixten om tur denne dagen, for å komme seg ut satt litt langt inne og ikke sikkert at jeg hadde gjennomført en tur alene. Vi sikta oss inn på Røssjøen rundt, lav bjørkeskog i åpent og lett terreng. Vi parkerte ved Lenningen Fjellstue og gikk de siste metera til fots bortover Fv 204 som går over til Gausdal, skiløypa begynner der bommen sperrer for vinterstengt vei. Skiløypa derimot er det mulig å gå ett stykke innover mot Gausdal og Lillehammer, eller om man ønsker kan man følge skisporet frem til Spåtind Høyfjellshotell. Vi skulle ta til venstre ved Tronus og følge vannet innover, og litt flaks hadde vi der underveis...

Helt ferske skispor :)

Det var kommet endel nysnø fredagskvelden og jeg legger merke til at det ikke er kjørt opp løyper bortover i «vår» retning enda, så rundt svingen der kommer løypemaskina og svinger inn for Røssjørunden, så fantastisk, helt fersk skiløype å følge videre :) Sola kom gjennom skylaget også, ga snøkrystallene det herlig fine glitteret. Røssjøen rundt er en lett runde som passer utmerket for å komme seg litt igang med tur.