Skårasalen (15.02.2015)

Written by hornar81 (Bjørnar Horn) GSM

Ascents Skårasalen (1,542m) 15.02.2015

Kopiert tekst fra Arnfred sin Peakbook.

Frisk skitur sammen med Ole, Odd Arne, Bjørnar og Hans-Petter.

Vi tok sikte på combo'en Storhornet og Skårasalen.
Tanken var å prøve å kjøre ned Vetle Skårdalen, hvis forholdene tillot det, og bli hentet på Skår med skyssbåt.
Vi plasserte en av bilene nede på Sæbø.
Betalte bompenger på Kvistad, men det var ikke mange hundre meterne vi kunne kjøre før vi måtte parkere.
Ingen var lei seg for å få litt lett oppvarming langs de 3 kilometerne med skogsvei opp til Kvistad-/Årsetsætra.

Vi hadde bestilt sol fra skyfri himmel og vindstille for anledningen.
Leveransen var sol, men det var dog endel vind i høyden.
Snødrevet fra toppene var godt synlig.

Oppe i renna bak Blåhornet var det relativt vindstille og påske-stemning, så det ble en rast der.
Ole har vert på Storhornet før, så han og Bjørnar siktet rett på Skårasalen, mens jeg, Odd Arne og Hans-Petter ville en tur bortom Storhornet først.
På veien dit var det ikke rare avstikkeren utom Blåhornet også.

Tilbake i flanken til Skårasalen var det ganske friskt i kastene, i partier hvor vinden strupte spesielt.
Der løssnøen var blåst bort kom der partier med is og skare.
Oppe på selve toppen løyet vinden, som det ofte gjør.

Den opprinnelige planen om å kjøre ned til Skår endte vi opp med å droppe pga. mye vind og fokksnø/skavl.
Med den vindretningen som var så hadde det garantert samlet seg mye vindtransportert snø i det første le-henget ned fra sadelen.

Snøforholdene på nedturen var helt upåklagelig, til tross for vinden.
Mye tørr snø øverst, og sola hadde rukket å kjæle litt med skarelaget lengre nede i lia.
God stemning!

Film fra turen kan sees nedenfor, eller direkte på Vimeo via følgende lenke: