Ullstinden med FSG (14.02.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Snarbyeidet
Ascents Sørvestre Ullstinden (1,078m) 14.02.2015

Var på rekrutteringstur med fjellsportruppa i dag. Skulle egentlig dratt til Gorzelvtinden men pga den betydelige skredfaren og et sketchy snødekke mange steder i Tromsø bestemte vi oss for å ta en tur opp Ullstinden i stedet. Her går normalruten i terreng under 30 grader hele veien, så det var et relativt trygt valg under forholdene vi hadde i helga. Startet turen ca. kl.10 og fikk med oss en gløtt av sol på veien opp, men så kom den neste runde med snøbyger i 11-tida og vi så ikke noe annet enn tåke resten av turen opp. Var en del stopping og pauser for å fikse skifeller, gnagsår og andre greier som spiste opp tid ganske fort. Tempoet var rolig nok til at alle 9 deltakere ikke slet med å holde turfølge, men dessverre ble det en lunsjpause like etter at jeg hadde begynt å få litt varme i kroppen.

Endelig en ordentlig vinterstemning igjen!
Gjengen like over tregrensen
Snøbyger er på veien til oss
En kortvarig gløtt av sol
Og så ble det lunsjpause.

Vi var litt i tvil om vi skulle fortsette til toppen siden det var ikke noe hyggelig vær eller sikt, men vi gikk et lite stykke videre etter lunsj uansett og de fleste i gruppen virket interessert i å gå til toppen, så det gjorde vi. Dessverre fikk jeg aldri varmen tilbake i kroppen før vi kom oss opp til toppen, til tross for at jeg gikk med en primaloft jakke OG en tykk dunjakke på meg.

På toppen. Upåklagelig utsikt mot Ringvassøya, Lyngen og resten av fastlandet........
Kjører ned ryggen fra Svarthammartinden. Sikten kommer gradvis tilbake
Zoe kjører fin telemarkstil
Masse pudderkos ned til bilen

Det var likevel en helt fantastisk nedkjøring i null sikt, med helt perfekt silkeføre fra toppen til parkeringsplassen. Sikkert den første gang jeg har kjørt så fint pudder over hele fjellet, vanligvis er det avblåst på vestryggen på Svarthammartind - men ikke i dag! Vi avsluttet turen med afterski på cafe flyt i byen. En vellykket og fin tur synes jeg. Takk for laget!