Skitur til Skørsnøse på Filefjell (14.02.2015)

Written by Dag1 GSM

Ascents Skørsnøse (1,453m) 14.02.2015

Med dårlige værmeldinger for vinterferieuka i bakhodet, tenkte vi (Britt og jeg) at vi måtte utnytte godværet. På Peakbook fant vi ut at toppen Skørsnøse ved Tyinkrysset kunne være et passe turmål på vei til Vestlandet. Vi kom litt sent avgårde fra Oslo, og parkerte bilen ved Filefjell høyfjellseter v/Rv53 like etter Tyinkrysset, og startet å gå først kl. 1520. Jeg var litt bekymret for at det kunne bli mørkt før vi rakk tilbake til bilen, så jeg tok med en lykt for å gardere meg. Det var -2-3 grader, blå himmel og tilnærmet vindstille, så det var perfekte forhold. Vi gikk noen hundre meter i retning Bjørdalstjernet, før vi tok av i retning toppunktet på Skørsnøse. Fine forhold oppover, og en fantastisk solnedgang fra toppen, som vi nådde etter ca 1t 10 min moderat gange. Flott utsikt også i retning Austabotntind, Store Ringstind og Hurrungane i Jotunheimen. Etter en halvtimes pause på toppen gikk returen samme vei tilbake. Litt avblåst, skavlete og isete gjorde at vi tok det litt rolig på vei ned igjen. Total tid ca. 2t 20 min.

Utsikt fra toppen mot bl.a. Store Austabotntind, Store Ringstind og Hurrungane i Jotunheimen