Årkjølen - oppkjørte løyper til topps;) 174/403 (07.02.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Årkjølen (641m) 07.02.2015
Visits of other PBEs Sjøenden p-lomme (320m) 07.02.2015

Hadde egentlig tenkt å ta ett par høyfjellstoppe i Buskerud i helga, men da stormen Ole meldte sin ankomst fant vi ut at det var best å trekke ned i lavlandet. Takket være Ole Petters fine rapport falt valget på Årkjølen i Stange og Nord-Odal. Vi kjørte Rv 24 nordover og tok av veien til høyre rett før Harasjøen. Dette er bomvei, 40 kr, kan betales via SMS. Parkerte på fin brøyta parkeringsplass (Sjøenden p-lomme) der veien opp Falldalen starter. Veien var nå gjort om til kjempefin dobbeltsporet skiløype. Vi spente på oss markaskiene og la i vei. Løypa gikk etter hvert over til skuterløype gjennom skogen. Veldig idylisk å gå blant snødekte bartrær og over fine åpne myrer i solskinn. Kom etter hvert til en brøyta skogsbilvei som vi fulgte noen få hundre meter oppover til skiløypa igjen fortsatte til venstre ved skilt mot Kjerstivannet. Løypa gikk helt til toppen av Årkjølen der hytte og utkikkstårn ventet oss. Var litt vindfullt over de siste myrene opp til toppen. Brukte 2,5 timer opp. Fin utsikt fra toppen av tårnet. Samme vei tilbake og brukte totalt litt over 4,5 timer. Ingrid var med:)