Varingskollen (07.02.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Start point Øverste parkeringsplass ved Varingskollen alpinanlegg (220m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Varingskollen (546m) 07.02.2015 11:00

Kjørte til Varingskollen alpinanlegg, og parkerte på den øverste parkeringsplassen. Her traff jeg 2 hyggelige middelaldrene karer. Han ene het for øvrig Erik, og hadde noe jeg aldri hadde sett før i mitt liv. Det var et stort snowboard, som var kappet på langs på midten. Det viste seg at han kunne sette på feller på hver sin halvpart, å gå med de opp bakkene, omtrent som vanlige fjellski. På toppen tok han av fellene og skjøtet de to halvpartene sammen igjen. Hvordan dette foregikk har jeg ingen anelse om. Men det var artig å se han å kammeraten gå opp fjellsida med et snowboard delt i to i alle fall :-) Jeg spurte om de hadde noen tips til løype opp til toppen. Og de anbefalte å gå en av side nedfartene alpinanlegget. Den het Kari løypa og gikk til høyre for hoved bakken. Det var greit å gå der med truger, delvis preparert som det var. Det kom en snowboard og slalåm kjører nedover en sjelden gang. Men jeg holdt meg helt ut i sida, der det var preparert. Når jeg kom nesten på toppen så jeg at denne løypa egentlig var stengt for kjøring. På toppen var det en bu, en mast og noe som lignet på en nedlagt kafeteria/varmestue. Samme vei ned igjen.