Sørbøheia (02.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Sørbøheia (360m) 02.04.2011 14:55

Våt tur til Sørbøheia

2.april 2011. Besøk hos familie i Hyllestad. Ut på dagen ble det anledning til en snartur opp på Sørbøheia som ligger rett nord for Øen kirke i Sørbøvågen. Parkerte på P-plass i Sørbøfeltet og fulgte sti nordover og oppover. Stien delte seg et stykke oppe. Jeg valgte den som går mot høyre og
rett oppover. Denne stien slynger seg oppover i tett granskog de første 150-200 m. Helt på slutten kom jeg opp i åpent landskap. Stien var merket med hvite Bunnpris plastposer i trærne! Greit nok, men ikke spesielt estetisk! Stor og flott varde med turbok på toppen. Etterpå fikk jeg vite at den mest vanlige stien går litt lenger vest på Sørbøheia. Der står det også et skilt i veikanten. Jeg brukte 40 min opp og 20 min ned. Regn mesteparten av tiden. Sludd og kraftig vind på toppen med begrenset utsikt. Fin tur likevel!!

Toppvarden på Sørbøheia. Bilde tatt vestover mot de litt lavere toppene på Sørbøheia