Vardåsen (06.02.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Start point Vardeåsen boligfelt (250m)
Ascents Vardåsen i Gjerdrum (320m) 06.02.2015 13:50

Kjørte fra krysset på Skedsmokorset og 1,4 km på Trondheimsveien, og tok så av til venstre og helt til enden av Vardeveien. Stoppet en hyggelig kar og spurte hvor det var greit å parkere. Han sa at det sikkert gikk greit å parkere på gjesteparkeringen som ligger lengst nord på Skillebekkveien, under høyspentmastene (er egentlig ikke lov fant jeg ut. Er forbehold gjester til borettslaget. Men jeg tok sjansen) Eller så kan man stå på parkeringsplassen til Varden barnehage. Sikkert utenom åpningstid vil jeg anta. Var forberedt på en passe lang trugetur, så jeg tok dem i hånda og gikk på veien under høyspentmastene og til vanntårnet som ligger litt lenger fremme. Her tok snøen over, men til min glede så så jeg at det var hardtrampet en fin sti gjennom skogen. Tok da og stappet trugene i sekken og gikk på innover i marka. Jeg tenkte for meg selv at her er det en rektor som har kommandert ut en hel skole for å trampe sti i marka. Men etter en stund så traff jeg to damer med hver sin hund, og de kunne fortelle at det bare var en hel haug med enkeltpersoner som var veldig glad i å gå på tur, som trampet stier på kryss og tvers gjennom hele vintersesongen i Vardåsen/Heksebergfjell området. Heksebergfjellet er også rikt på fornminner. Bl.a er det funnet 11 gravhauger her som stammer fra bronsealder/jernalder. Stien fra parkeringen til toppen er enkel å følge, bl.a. er den merket med en del treskilt formet som en knyttet hånd med en finger pekende i den retningen man skal gå. Det er ca. 2,2 km en vei. Toppen inneholder noen sittebenker og noen informasjonsskilt og en kjentmannsplakat. Eneste jeg synes var litt skjemmende var all lyden fra trafikken på motorveien. Ellers en nydelig liten tur i lettgått terreng! Samme vei tilbake