Holterkollen (06.02.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Start point Rauerskauveien (180m)
Ascents Holterkollen (455m) 06.02.2015 11:25

Kjørte E6 nordover mot Hvam. Tok av her og kjørte 1,1 km på Rv 22 mot Gjelleråsen. Ta av til høyre her og kjør på Kragerudveien/Årosveien (dette er igjen en av disse veldig fine små veiene som bukter seg igjennom landskapet, som jeg liker så godt) i 4.2 km. Ta av på Rauerskauveien som går forbi Nittedal kirke og kjør 2,7 km til parkeringslomme som ligger på høyre hånd i en slak nedoverbakke. Nittedal kirke er for øvrig en fin hvit trekirke, som ble innviet i 1869, og som står delvis på murene fra den gamle stenkirken fra middelalderen som ble revet i 1868. La igjen trugene i bilen siden jeg regnet med å ikke få bruk for de på denne turen. Men de hadde nok alikevel vært greie å ha hatt med de siste 100 m skulle det vise seg.
Tok på brodder i stedet for og gikk 2,5 km bratt oppover veien til man kom 90 grader øst for Holterkollen. Her var det å vasse i snø som rakk til opp til leggene/lårene i ca 100 m, før man sto på toppen av Holterkollen. Fin liten kolle dette her egentlig. Samme vei ned igjen.