Hvittingen - kommunetoppen i Holmestrand (02.02.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Orhus (85m)
Endpoint Samme (85m)
Ascents Hvittingen (403m) 02.02.2015
Visits of other PBEs Holmestrand (0m) 02.02.2015

Familiebesøk på Østlandet - Dag 3. Mens familien var på jobb og skole dro Astrid og jeg til Holmestrand. Etter gode turbeskrivelser fra morsor (Morten Vilbo Sørum), Sola19 (Solveig Føreland) og Gråbein (Tinderangler) valgte vi adkomst fra Oreberg da vi var usikre på det var løyper/tråkket sti fra Hanekleiv-siden. Vi tok sjansen på å kjøre inn på den private veien som går forbi fjøset på Orhus. Her er det anleggsarbeid på gang, men ingen tegn til aktivitet nå så vi parkerte frimodig på en stor plass før selve stigningen begynner. I motsetning til gårdagens tur til Høgståsen ble dette en tur helt etter oppskriften. Som kjent går det vei helt opp til teletårnet på toppen. Veien var snødekket og det var oppkjørte skispor. Vi valgte å gå på beina og dette gikk helt greit. Det var ferske hjulspor opp til Orebergvannet som gjorde det ekstra lettgått opp hit. På toppen er det en svær telemast og et gammelt tretårn på GPS 567636 6601484. Høyeste punkt i området ligger på en liten bergnabb mellom disse, akkurat på kommunegrensen mellom Holmestrand og Sande. GPS 567634 6601493.

Grillhytte og turkasse ved Orebervannet
Hvittingen fra Orebergvannet
Tretårnet hører til Holmestrand.....
Masten ligger vel i Sande
Utsikt sørover Sandebukta

Retur samme vei. Nå mangler vi bare en kommunetopp i Vestfold.