Trugetur til Høgståsen - Stokke i Vestfold (01.02.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skatvet (90m)
Endpoint Samme (90m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Høgståsen (175m) 01.02.2015

Familiebesøk på Østlandet - dag 2. Astrid (Astrid S. Andersen) og jeg kjørte til Skatvet og inn sideveien mot Skatvet parkering Høgståsen. Brøytet vei stoppet litt før parkeringen. Vi fikk lov til å parkere der hvor oppkjørt skiløype starter. Grått vær med litt snø i luften. Vi startet turen til fots med truger i sekken. Det var greit å gå i midten av den oppkjørte løypen på piggstøvler, men ikke noe fristende å bevege seg ut i dypsnø i et meget uryddig terreng. Vi fulgte derfor skisporet helt bevisst, vel vitende om at det gikk i feil retning i forhold til toppen. Da vi hadde gått ca. 1 km mot nord kom til en flate med et hus. Her delte løypen seg. Vi traff en gjeng med lokale, bl.a. en bergenser som hadde slått seg til dypt inne i Vestfolds skoger, men ingen av disse kjente til hvor kommunetoppen i Stokke skulle befinne seg.

Hyttte der skiløypen deler seg
Valgets kval - som vanlig valgte vi gal løype!

Nå måtte vi begynne å gå mot toppen, men vi valgte nok sannsynligvis feil spor, nemlig det nederste istedenfor et øvre. Nå gikk vi tilbake parallelt og bare litt høyere oppe i forhold til der vi startet. Men etter et kort stykke i dypsnøen kom vi inn igjen på et annet oppkjørt skispor som førte oss mye nærmere toppen. Det siste stykket gikk vi rett mot toppen på GPS-kurs i dyp snø. Uten truger hadde dette vært et blodslit. Omsider kom vi til haugen der Høgståsen ligger. Vi bakset oss bratt opp nordvestskråningen under en høyspentlinje til vi omsider fikk øye på en rød turkasse i et skogholt.

Høgståsen sentralt i bildet, sett fra NV
Astrid dokumenterer besøket!
Kommunetoppen i Stokke

Ned igjen fulgte vi en ryddet trasé som gikk i sørlig retning, men stoppet etter kort tid. Derfra tråkket vi på truger mot en løype i nærheten som vi så fulgte tilbake mot bilen. Nå tok vi en snarvei langs sti/skispor ned igjen på veien der vi gikk opp, og spart endel avstand på dette.
Fin, liten vintertur i Vestfolds skoger blant skiløpere på pinneski, men lenger distanse enn nødvendig! Uansett - årets første, nye kommunetopp er i boks.

Start date 01.02.2015 11:17
(UTC+01:00)
End date 01.02.2015 13:55

Missing title

Written by otto 04.02.2015 20:58

Trugetur i Vestfold er vel litt utenom det vanlige..Ny fin topp trim kasse også.. God tur videre til Vestfolds kommunetopper..

Sv:

Written by knutsverre 04.02.2015 21:20

Takk for det Otto. Vi nærmer oss mål for Vestfold - kun en igjen nå!

• +

Sv: Sv:

Written by otto 04.02.2015 21:29
        • +

Vestfoldtopper

Written by knutsverre 04.02.2015 22:05

Gratulerer

Written by Olepetter 04.02.2015 18:55

med årets første nye kommunetopp!

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 04.02.2015 21:19

Takk Ole-Petter. Lettkjøpt "topp" i forhold til mye annet!