Høgåsen. Jeg snører min sekk jeg spenner mine ski (31.01.2015)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Høgåsen (393m) 31.01.2015

Tenkte å ta denne skau-toppen på truger, både fordi jeg digger truger og for å gjøre denne toppen litt mer spennende. Dessuten er krattskau og skaumann ikke noe å trakte etter, så sommerføre var uaktuelt.
Det var brøyta en liten parkeringslomme i bunn av bakken ved Vesetrud. Snøra skoa og så oppover den ubrøyta traktorveien. Urørt hvit nysnø...... Og i bilen hadde jeg splitter nye urørte fjellski.... Bytta fort til skistøvler, la på kortfellene og traska lykkelig i vei oppover bakkene. På tur aleine med Cecilie Skog som holdt et øye med meg fra der nede i nysnøen. Etterhvert var det nok også en og annen elg som holdt øye med meg, så masse gamle og nye spor.
Det går mange traktorveien i området og jeg valgte meg ut den jeg syntes så best ut for ski. Måtte flere steder krysse meg oppover den smale veien til tross for feller. Tenkte at dette kan jo bli interessant nedover igjen.....
Traktorveien tok slutt og jeg prøvde å følge en gul/orange merking videre. Mista merkinga fort og da var det bare å kratte seg gjennom skogen på fjellski. En tur for de spesielt interesserte, men jeg oppnådde jo det jeg ville - gjøre denne turen litt interessant. En video på YouTube av meg ned igjen gjennom krattet ville nok blitt en hit! Men heldigvis er ikke elgen utstyrt med go-pro :-)
Etter noen flater var det feller av og testing av telemarksvinger på fjellski og 2 m brei vei med gjennomslagsføre. Det gikk skikkelig dritt..... Heldigvis er jeg jeg god på å ploge.
Opptur 1: gaffa-tape trikset funka på nye skistøvler. Brukt en gang med resultat to store vannblemmer. Nå ingen!
Opptur 2: første tur siden august at jeg ikke har hatt vondt i kneet! Nå er det bare å stikke til fjells :-) :-)