Vardeheia (03.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Vardeheia (322m) 03.04.2011 13:14

Med Barnas Turlag til Vardeheia

Astrid og jeg dro på tur med datter Liv Synnøve og hennes to barn Synnøve (12) og Ole Einar (9) med Barnas Turlag i Hyllestad. Vi var i alt vel 50 personer i følge fra noen på ca. 1 år i ryggsekk til de over 70. Start fra Ytre Bordvika kl 12. Skilt viste veien gjennom et gårdstun og over innmark oppover i skogen på bra merket sti. Krysset en liten bekk på en flott oppmurt steindemning , og fortsatte nordover og litt mot øst oppover mot kommunegrensen mellom Hyllestad og Fjaler. Varden kom til syne på lang avstand. Været hadde vært bra til da, men så begynte det å regne og blåse slik at det ble et kort opphold på toppen. Flott utsikt vestover i havet mot Værlandet og Bulandet med øytoppen Høgkletten, Alden med Instenova, Tviberg med Storenipa og Skredvarden på Atløy. Vi gikk også bort på en topp litt lenger øst fremme på kanten ned mot nordre delen av Skifjorden hvor det var flott utsikt ned mot Myklebust. Retur samme veien Turlagsfolkene hadde laget istand saft og grillmat nede der det var ly for vinden, og alle koste seg. Ungene var topp motiverte for turen, og gjennomførte med glans. Noen av oss voksne hadde vårt fulle hyre med å holde følge med dem, både oppover og spesielt nedover!

Varden på Vardeheia oppe til venstre.Værlandet og Alden i bakgrunnen.