Bislingflaka (31.01.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Svartbekk p (374m)
Endpoint Bislingflaka (693m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Bislingflaka (693m) 01.02.2015

Ettersom jeg ikke hadde bilder fra denne toppen og sannsynligvis hadde vært på feil topp tidligere, tok jeg dette som en fin skitur og oppstart av vintersesongen i marka. Startet på Svartbekk P ca kl 13, tok første til høyre opp mot Flisbanen, tok så til venstre mot Svartbekktjern, og så til høyre mot Bislingen. Bratt opp og formen var ikke slik den var i gamle dager. Det ble mer og mer snø på trea. Siste løypekryss gikk det spor rett fram forbi toppen mot Bislingen skiheis, - som så ut til å være ute av drift. Det ble bare en avstikker på 20 m til venstre fra løypa til toppen. Var også innom toppen på andre siden for å være sikker denne gangen. Da har jeg i alle fall vært på rett punkt i Lunner. Veien tilbake gikk raskt nedover mot Gjerdingen gård, rett over Gjerdingen (som hadde til dels litt overvann under snøen), veien med meget god skiløype til Gjerdingen Dam, opp til skiløypa fra Rajabråten til Svartbekk. Det ble en fin lørdagstur på 21 km på ca 3 timer.