Fra Mylla til Sognsvann via Svarttjernshøgda, 172/403 (31.01.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Svarttjernshøgda (716m) 31.01.2015
Visits of other PBEs Kikutstua (370m) 31.01.2015

Jeg gikk inn på skiforeningens side og bestilte plass på skibussen til Mylla noen dager før helga. Bussen kom kl 0855 på Oslo S, og kostet 240 kr for ikke medlemmer. Vi fulgte løypa som gikk over Myllavannet til sørenden av det og fulgte så skilt der det sto Mylla-Sognsvann. Ved Ølja tok vi ikke løypa over vannet men den som går på vestsiden av vannet til vi kom til sommerstien opp til Svarttjernshøgda. Her var det stort skilt mot Svarttjernshøgda 1,7 km. Uheldigvis var det ingen som hadde gått på ski opp der, kun elg og hare som hadde gått der før oss, så måtte brøyte vår egen vei. Kjersti hadde ikke med feller så hun valgte å vente nede i løypa mens jeg kjempet meg opp i løssnøen med feller som etter hvert falt av de relativt tynne markaskiene mine. I begynnelsen var det lett å følge sommerstien, men mistet den etter hvert. Fant imidlertid en grei rute opp selv om det ble mange pustepauser. Brukte en time fra skiltet og opp til tårnet på toppen. Ikke helt klar himmel, men fin utsikt og fikk tatt noen bilder som bevis. Da var de bare å skynte seg ned igjen til Kjersti. Det var godt å komme ned til oppkjørte løyper igjen. Vi fulgte løypa som gikk over vannene til Katnosdammen (Skarpvannet, Aklagen, Katnosa). Fint og lettgått terreng. Så ble det en del stigning over Katnosfjellet før det bars ned til Sandungen. Her valgte vi å følge løypa over Vesle Sandungen til Kikutstua der det ble kakao og vaffel før siste bit ned til Sognsvann. Måtte frem med hodelyktene for det begynte å mørkne da vi forlot Kikut. Var godt å komme frem til Sognsvann og kunne ta tbanen tilbake til byen. Brukte totalt 8,5 timer på turen som ble på over 4,5 mil. Kjersti var med på turen:)

Stemningsfullt på Nordmarkas tak

Markatur

Written by Osten 01.02.2015 12:11

Så da har vi nesten vært i samme området. Tenkte også litt på Svarttjernhøgda, men sist jeg prøvde meg på vinteren var det nesten umulig å kravle seg opp i løssnø. Var det skispor opp der eller måtte du brøyt deg vei selv?

Sv: Markatur

Written by Sola19 01.02.2015 20:35

Bislingen, ja da var du ikke langt unna:) Var ingen andre spor enn hare og elg, så måtte brøyte meg vei selv, og det tok laaang tid å komme til topps.