Gjugra, ti års jubileum :-) (31.01.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Hornindal skitrekk (370m)
Endpoint Hornindal skitrekk (370m)
Ascents Gjugra (1,294m) 31.01.2015
Høgenibba (1,192m) 31.01.2015

Flott tur ilag med Torleiv, Kroksleiven :-) Parkerte ved skitrekket mot parkeringsavgift 40 ,-. Helt uaktuelt å ta skitrekket opp for begge sin del, så da var det bare å tråkke i vei i ytterkanten av de preparete traseene. Lettgått føre overfor skiheisen også. Så to stk forann oss på vei mot toppen, helt høvelig med tråkka spor etter hvert som det ble mer godsnø oppå skaren i høgda.

Tok oss en liten matbit på toppen i kald vind før vi la i vei bakover mot Gjugra. Relativt kjapt å ta seg bakover til toppen. Her var antydning til gamle skispor, men av de vel 15 som kom etter oss opp på Høgenibba, var det ingen som gikk videre! Tydelig at det kun er fokus på nedkjøring. Ti år siden jeg var her sist. Da var jeg nyforelsket, men turen gikk fra Kalvatn, og sammen med Ove :-) tiden flyr.

Lurte på om vi skulle renne ned mot Guridalen på returen, men droppet det da det var ganske flatt lys på det tidspunktet ned daleføret. Angrer på det i ettertid selv om nedkjøringen vi gjorde var flott helt til siste del i delen nært skitrekket der det var ujamt og oppkjørt skareføre under et tynt lag med nysnø. Tok oss en matpause på Høgenibba da vi kom tilbake dit. Da var det tid for feller av! Sosialiserte med noen livlige lokale randokjørere for nedturen. Kjørte ned i bandet mot Lisjenibba og derfra rett ned mot Dammane.

Overaskende flott føre med 30-40 cm oppå bærende skare med godt grep. Lite avblåst, kun øverste 50 høydemeterne. Var småtendenser til vindpakket snø noen få plasser, men ikke verre enn at vi klarte å bryte gjennom med de feite plankene våre :-)