Røsheia Bjørnkammen (414moh) til fots i snøen (13.12.2014)  4

Written by Icemann99 GSM

Ascents Bjørnkammen (414m) 13.12.2014

På vei til Inderøy for å delta på bedriftens julebord, benyttet vi anledningen til en stopp i Northug land Mosvik. Mange ganger har vi fra Hårfjellet i nord sett ned på en topp som vi hadde lyst til å besøke. Så derfor var dette en fin anledning.
På tur fra Leksvik og like før nedstigningen til Mosvik, går det en vei til venstre (nordover).
Dette er en skogsvei til et grustak som er en fin plass å starte turen.
Vi hadde ikke trodd at det var annet en skare, så truger sto igjen hjemme. Biig mistake, men det ble da litt ekstra trening. Broddene kunne vi legge i sekken, virker dårlig i dyp snø.
Gikk rett nordover langs et naturlig skar, toppen er egentlig et lite platå med to topper.
Den største heter Bjørnkammen (414 moh) og den andre Solskinshøgda (411 moh).
Vi hadde planlagt å gå på begge to, men den dype snøen gjorde at tiden løpte fra oss og for å rekke julebordet tok vi kun den ene toppen. Det var heldigvis den høyeste vi hadde gått på først.
Oppe på toppen så vi Storknuken - 502moh i sør mot sola og Hårfjellet - 551moh mot nord.