Ettermiddagstur til topper i Åsane/Arna (24.01.2015)

Written by Stigun GSM

Ascents Beitelen (260m) 24.01.2015
Birkelandsnipa (288m) 24.01.2015
Etter diverse gjøremål lørdag hadde jeg et par timer til rådighet til tur som jeg "hadde veldig hug til" etter mange arbeidstimer sist uke. Det fine været i uken hadde ikke latt seg benytte til turer i dagslys, og helgen hadde startet med sterk vind og nedbør. Ettermiddagen ble imidlertid ikke så ille, noen spredte haglbyger var ikke noe å bry seg om. Jeg hadde et par 100m pf topper i Bergen Nordøst jeg ikke hadde vært på tidigere og tok sikte på disse. Først ut var Birkelandsnipa. Som så mange ganger tidligere klarte jeg ikke å lokaliserte stien i starten, og det ble bratt og uryddig start med høy buskasfaktor der jeg fulgte et hjortetråkk opp like sørøst for Birkeland rett opp fra E16. Vel oppe på nordvestryggen kom jeg inn på grei sti som snodde seg opp til toppunktet som hadde fin utsikt mot senterområdet i Åsane og helt vest til Sotra. IKEA-grunderne har skjønt dette med optikk og forholdet mellom avstand og "typestørrelse"; så lett IKEA-bokstavene helt opp hit..

Fulgte stien hele veien ned, der den endte i noen gårdstun på Birkeland. Antok nok intuitivt at stien kunne gå her før jeg startet oppstigningen også, men angsten fra en oppvekst på landet med det å trå på/for nærme "annen manns eiendom" og jord sitter ennå ubehagelig godt i sjelen og er oftere enn jeg liker med på å bestemme veivalg; og da utenom gårder/hus/innmark :-/
Totalt ca 40 minuter tur/retur, og min 400. unike topp.
Deretter kjøring til Arna Stadion hvor jeg parkerte. Fulgte første steinete bred sti et par hundre meter før sti tok av til høyre. Tok litt feil og fulgte en rygg som gikk til høyre(nordvest) for hovedstien, men uproblematisk til topps på Beitelen med moderne navigasjonstekniske hjelpemidler og fulgte hovedstien ned igjen. Totalt ca 45 min.