Saudehornet (og Vallahornet) (24.07.2014)  5

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Saudehornet (1,303m) 24.07.2014
Vallahornet (834m) 24.07.2014
Brukbart utsiktspunkt, brukbar utsikt, brukbar dag

Saudehornet og Vallahornet

Første gang Saudehornet skulle bestiges. Nok en tur som hadde vært snakket om en stund, men som ikke hadde materialisert seg. Kristian og Sveinung (førstereis i fjellheimen innenfor fjordene) var reisefølge og rett etter jobb heiv vi oss i bilen og kjørte innover mot Ørsta.

Vassverket var oppstartspunkt, og ingen av oss var forberedt på den ekstremt strabasiøse, og dørgende kjedelige starten på denne turen. Grusveien oppover var dødsens kjedelig, og ueeeendelig kunne det virke som (og enda verre var den ned igjen), men den tok heldigvis slutt til slutt.

Etter at vi fant sti ble dette forvandlet til en rett så trivelig fjelltur. Det var langt, og tidvis både bratt, hardt og ikke minst varmt, men hyppige småpauser for å drikke gjorde det hele overkommelig.

Mot toppen ble det tenkt litt på historiene som var fortalt up front med hvor luftig det var på toppen. Kristian hadde opplevelsen fra Vassdalstinden friskt i minnet, og var nok den mest skeptiske. Det var slett ikke ille, og det er sjelden jeg har tilbragt så lang tid på en fjelltopp før. Dagen var som sagt fantastisk fin, og vi nøyt matpakke og mer drikke i fulle drag. Møtte også folk på toppen som vi slo av en lengre prat med.

En ting som var litt artig var fenomenet med svaler som fløy rundt ørene på oss rundt toppen. De var veldig nærme og laget noen legendariske "svosj"-lyder i det de suste forbi. Morsomt.

Etter ele førti deilige minutter på toppen tok vi beina fatt på nedturen. Den lange hvilepausen hadde gjort meg godt, og jeg bestemte meg for å løpe bortom Vallahornet for å "plukke" en ekstra topp (dette var før jeg var registrert på peakbook, mind you) før jeg tok igjen de to andre litt lenger ned i dalen.

Etter den forhatte grusveien ned til bilen så avslutet vi turen med en ytterst velfortjent burgermeny på sjappa ved campingen i ØRsta, og bildet av føttene oppsummerer vel ganske greit.

Få ting slår følelsen etter en endt fjelltur som har vært bra.