Bergehornet, Grøthornet og Liahornet (26.07.2014)

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Bergehornet (1,024m) 26.07.2014
Liahornet (1,035m) 26.07.2014
Grøthornet (1,046m) 26.07.2014 09:40
Dette var en tur jeg hadde plukket meg ut tidlig i 2013, men det passet ikke før denne sommeren. Fikk med meg Kristian på denne turen, og tidlig lørdags morgen var vi på vei i bilen til Vartdal der turen startet.
Vi hadde da parkert ventende bil i Liabygda for logistikkens del. Det var nydelig sommervær denne dagen, og turen gikk finfint. Oppstigningen til Bergehornet var tidvis bratt og tøff, men definitivt verdt det.

Vi tok ruten over Kornfjellet. Vi brukte ca 1t50min opp til frste toppen, etter å ha tatt første matvit ved foten av den bratteste oppstigningen før toppen. Flott topp. Ikke rart den er ganske populær.

Etter obligatorisk innskriving i bok, samt litt knipsing av bilder og nyting av utsikt stod neste etappe for tur. Traversen over til Grøthornet. Dette var egentlig min favorittdel, en veldig artig transportetappe.

Ned fra den høyeste (og minste) toppen Grøthornet var det steinur, og ikke like behagelig å gå,

mens det på toppen av Liahornet var invadert av flyvemaur, så der kunne man ikke nyte noe som helst. Det var bare å komme seg ned.

Turen ned til Liadalen var ganske strabasiøs. Vi mistet stien, ble jaget av olme okser og vasset store deler av veien i tungt myrlandskap. Der må finnest bedre ruter ned/opp enn denne. Noen vi snakket med på toppen skulle gå ned til Rjåneset, så det er mulig det var bedre. De hadde kommet opp skogen, og var i hjelspist av klegg og mygg.

Den litt labre avslutningen ødela ikke totalinntrykket av en veldig bra dagstur, med tre nye topper krysset av :) I liabygda stod der en passende benk og ventet kun på oss så vi kunne hente oss litt inn igjen før biletappen hjem. Rene skjære idyllen.

Alle bildene jeg knipset fra turen finnes i galleriet under. Alt er tatt med mobilkamera på iPhone