Skitur i Sirdalsheiane (15.01.2015)

Written by Fjellrypa (Mona) GSM

Start point Ådneram (580m)
Endpoint Ådneram (580m)
Visits of other PBEs Grautheller (770m) 15.01.2015
Heibergtunet Storevatn (965m) 15.01.2015
Taumevatn (791m) 15.01.2015
Heiberghytta Grautheller (760m) 15.01.2015 15:00

Tidlig torsdag morgen startet vi kjøreturen mot Ådneram. Værvarselet var ikke helt på vår side, men som turkameraten min sier; drar vi ikke avgårde kommer vi oss iallefall ikke på tur!
Sant nok! Frokosten ble inntatt på ferga mot Stavanger og humøret steg etterhvert som vi innså at været (bølgehøyden) ikke var så ille.
Planen var å kjøre via Hunnedalen og dermed komme oss tidlig på ski. Når vi svingte av fra E39 la vi merke til et skilt som opplyste stengt over Sirdal. Ja selvsagt tenkte vi, alle vet da at Suleskard er vinterstengt. Hmmm...men kanskje det skiltet betyr noe annet...Opp med mobilen, frem med trafikkmeldinger og sjekke vegstrekninger. Finner ingenting om Hunnedalen og blir enig om at skiltet måtte gjelde fra andre siden. Det trodde vi ja, helt til vi så bommen over veien! Å nei!! Ja ja det var bare å snu, men som det sies ingenting er så ille at det ikke er godt for noe, da fikk vi med oss Gloppedalsura på returen. Det var et fint syn, kontrastene mellom de store sorte steinene og den hvite snøen.
Nå var det bare å gasse på, ut på E39 og opp neste dal...etter noe som føltes som en evighet var vi endelig framme på Ådneram. Første stopp var på Fjellbutikken. Her tok vi ut nøkkel til Ådneram Turisthytte. Den kunne være grei å ha i tilfelle vi måtte gi opp forsøket på å nå Taumevatn Turisthytte. Vi hadde lite lyst på en natt i bilen, med nøkkelen på innsiden av en stengt butikk!
I tre tia kom vi oss på ski. Heldige som vi var hadde kraftlaget akkurat kommet ned på scooter, så vi fikk deres spor langs veien opp. Et stykke før Holmevatn tok vi av fra scootersporet og tråkket resten av veien selv. Siste stykket frem til hytta blåste det opp og vi fikk smake litt på kulingen som var meldt.
Taumevatn var nedsnødd, så litt måking måtte til før vi kom oss innenfor. Hytta er relativt stor, så nå var det bare å fyre i vei skulle temperaturen bli bra. Kvelden ble avsluttet med en herlig middag og god vin. Alt takket være min turkamerat som hadde fylt sekken med gode råvarer. Bare så det er sagt, det er viktig å velge sine turvenner med omhu!!
Ute blåste vinden og været ble værre. Klokka tre på natten smalt det i ytterdøra. I nabosenga spratt turkameraten opp og hastet mot døra - overbevist om at nå tok vinden døra.
Plutselig hørte jeg - VELDIG overrasket: ehh kommer det folk, eg trudde det var vinden som tok døra?! Hvorpå noen svarte like overraskende og forskrekket: JA!
Da slo det meg, det må ha vært litt av et syn - for begge parter. En forvirret mann i kun boxershorts med crocs på bena og hodelykt!!!
Det ble mye humring til frokosten når sjokket var fordøyd.

Fredag bød på kuling og dårlige forhold, så dagen ble brukt til en kort skitur rundt hytta og bæring av ved. Og når førsteinntrykket av hverandre var rettet opp (he he) gikk det i kortspill og gode historier.

Lørdag var været bra og turen gikk videre til Storevatn. Her innlosjerte vi oss i den minste hytta. Kjempe koselig hytte som ble raskt varm og hadde akkurat det nødvendige.

Vi tok også en titt i den store hytta som vi hadde hørt inneholdt mye historie om dr. Heiberg og området rundt.

Været løyet mer og mer og neste dag våknet vi til en nydelig dag. Vi startet på ski i månelys og endte opp med blå himmel og sol. Det ble rene påskestemningen i januar.
Turen gikk til Grautheller og derfra tilbake til Ådneram.

Etterhvert som vi nærmet oss Ådneram var det flere og flere på ski, både barn og voksne. Der vi hadde tråkket løype selv uten å se en sjel var det nå oppkjørte skispor og mye liv.

Nede på Ådneram var det til å spa frem bilen og starte turen hjem...i kø...uendelig lang kø...helt til Sandnes...