Alpene i Maridalen (18.01.2015)

Written by Dag1 GSM

Midtkollen (519m) 18.01.2015
Vaggesteinåsen (317m) 18.01.2015
Vittenbergkollen (520m) 18.01.2015

Søndag er turdag, og siden det er litt dårlig skiføre i lavlandet om dagen, bestemte vi (Britt og jeg) oss for å ta en topptur til fots i Maridalen. Inspirert av 'Esau' og '"rangling gjennom Maridalsalpene"' tenkte vi å ta toppene i samme rekkefølge; Hansakollen, Vittenbergkollen, Gaupekollen, Midtkollen, Mellomkollen og til slutt Vaggesteinåsen.

Vi parkerte på p-plassen ved Mobekken. Det var klart, vindstille, ca. 5 kuldegrader og 20 cm snø, så det var fint turvær. Vi var litt spente på hvor mye snø det var i høyden, og var innstilt på at det kunne være nærmere 50 cm snø på 500 meters høyde. Vi fulgte skogsbilveien fra bommen, og etter ca. 2 km, ved en infotavle, fulgte vi et tråkk som tok av fra veien. Vi fant en grei trasè som førte oss nesten rett på toppen på Hansakollen, som stort sett besto av store grantrær. Her var det som antatt 40-50 cm snø. Litt tungt å gå først, men ikke verre enn at vi bestemte oss for å ta den planlagte runden, og vi fant ganske greit både Vittenbergkollen og Gaupekollen. På Gaupekollen vurderte vi å gå ned til utsiktspunktet, men det ble til at vi gikk videre til Midtkollen og Mellomkollen. Flott utsikt fra Mellomkollen, der vi så bl.a. Maridalsvannet, Oslo sentrum, Bunnefjorden, Nesodden og Oslofjorden. Det kan likevel se ut til at utsikten fra Gaupekollen er enda bedre, så her må vi tilbake på sommerføre. Fra toppen på Mellomkollen fulgte vi den blåmerkede stien i retning Mobekken, men tok en liten avstikker slik at vi fikk med oss den lite minneverdige Vaggesteinåsen på vei tilbake til Mobekken.

En flott tur, der vi absolutt hadde følelsen av ødemark, og området er nok ganske ulikt det terrenget man ellers finner i denne delen av Nordmarka. Mye høye kneløft og litt tungt å gå p.g.a. snøen, men en flott opplevelse. Total tid ca. 4t 30 min.

Maridalsalpene sett fra Sandermosveien, mellom Maridalsveien og Mobekken. Fra høyre mot venstre: Hansakollen/Vittenbergkollen, Gaupekollen, Midtkollen og Mellomkollen. Til venstre er Øyungskollen.
Britt på vei opp mot Gaupekollen
Utsikten fra Mellomkollen mot Oslo. Helt til venstre er Røverkollen, deretter Grefsenkollen, Maridalsvannet og Oslofjorden