Knutshø S (17.01.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Syndre Knutshøa (1,690m) 17.01.2015 09:30
Visits of other PBEs Kongsvold parkering (890m) 17.01.2015 09:30

Søndag skulle jeg hjelpe til på TTF sin isklatresamling i Drivdalen, så da dro jeg likesågodt opp lørdag morgen for å få meg en skitur på Knutshø, kanskje alle tre toppene hvis form og føre klaffet.

Planen var å parkere ved grustaket mellom Grønbakken og Kongsvold fjellstue, men der var det ikke brøytet og jeg hadde ikke med meg spade. Kjørte derfor ned til fjellstua igjen og parkerte der.

Den første timen gikk med til å bakse seg gjennom skogen, og motivasjonen fikk seg en liten utfordring. Mange ryper, flere revespor og et helt ferskt jervespor var god premie for slitet.

Dagsferskt spor etter jerv.

Oppover fjellsiden ble det mindre og mindre sikt og den siste timen var det 20-50 meter sikt. Enkelte opplett gav fantastike effekter med sol innover mot Snøhetta.

Opplett gav flotte effekter innover mot kjente topper i øst.

På toppen var det sur vind og så kaldt at telefonen min tok seg en lang pause og fotoapparatet mistrivdes også. Sikten videre til de to andre toppene var svært dårlig så jeg returnerte ned til skogkanten og tok lunch. Mens jeg nøt matpakke og kaffe på termos skinte det opp og været ble helt flott. Et lite sekund vurderte jeg å gå opp igjen, men jeg dro i stedet ned til bilen og ned til crag'et der TTF'erne trente isklatring på topptau.

En frisk januartur på fjellet med tung løssnø i skogen og skaresnø på fjellet som av og til holdt og av og til ikke holdt. Overnatting var på Kongsvoll stasjon der det ble servert nydelig bacalao av turkoordinatoren fra Kristiansund.

Kongsvold fjellstue med alle sine bygg, Kongsvoll stasjon bak og Kongsvollfossen oppe til høyre.