Røveråsen og Puttåsen (14.01.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Puttåsen (363m) 14.01.2015
Røverkollen (400m) 14.01.2015
Røverkollen Sør (395m) 14.01.2015

Topptur med t-banen

Når man bor i byen og toppene ligger i nærheten tenkte jeg at det måtte være greit å ta t-banen for å komme seg til utgangspunktet for toppene i Oslo. Både Røverkollen og Puttåsen ligger jo i umiddelbar nærhet av t-banenettet, så da var transporten i boks.

Røverkollen

Jeg satte meg på linje 5 opp til Romsås om morgenen og fikk et fint utgangspunkt for å komme meg opp på Røverkollen. Solen var på vei til å stå opp da jeg gikk ut av stasjonen på Romsås, så da var det bare å finne veien mellom alle høyblokkene til jeg kom meg på oversiden av dem. Derfra var det greit å finne stien/veien til toppen. På selve toppunktet står det ei stort tårn med antenner i alle retninger, samt et lite utkikkstårn nord for dette. Herfra var det ganske god utsikt vestover, og litt utsikt mellom trærne de andre retningene.

Videre fulgte jeg åsryggen ned til høyblokkene igjen og fikk med meg litt bedre utsikt og solskinn samt Røverkollen Sør.
Så bar det videre med t-banen. Først ned til Tøyen for å bytte til linje 2, og deretter opp til Lindeberg som var utgangspunkt for neste topp.

Puttåsen

Da jeg gikk ut av stasjonen på Lindeberg skal jeg innrømme at jeg ikke hadde helt kontroll på hvor jeg var. Ulempen med å ha stasjon inne i en tunnel/bygg. Du aner ikke hvor du kommer ut.
Men sola skinte i sør og jeg skulle omtrent sørøst, så da var det bare å tråkke i vei til jeg kjente meg igjen. Også her måtte jeg gå et lite stykke for å komme ut av bebyggelsen, men fant ganske raskt ei lysløype som var tegnet på kartet. Da hadde jeg kontroll igjen.
Gikk å sullet litt for meg selv og fulgte ikke helt med på hvor stien tok veien mens jeg gikk i skogen. Ulempen med at det ligger 20 cm snø på bakken er at små bekkefar og andre naturlige ledelinjer kan se ut som stier. Jeg var litt på blåbærtur ei lita stund, men fant ut at her måtte jeg holde fokus. Jeg peilet meg inn på Grønlia og hytta som lå der og skrådde ned av åsryggen jeg gikk på. Jeg traff stien som ledet til hytta 100 meter før hytta. Derfra fulgte jeg stien som gikk over Puttåsen.
Fant en morsom liten varde på høyde 358, men det var ikke enkelt å finne noe eksakt toppunkt på selve Puttåsen. Gikk rundt på alle tuer og steiner som var rundt på høyde 360 for å være sikker på å få med meg toppen ett eller annet sted her under snøen.
På vei tilbake til Lindeberg gikk jeg oppom en høyde som ligger noen hundre meter vest for punktet som er markert som toppen. GPS-høyden på klokka viste imidlertid at den var litt lavere enn toppen som er markert til å være 360 på kartet.
Deretter bar det tilbake til Lindeberg og t-banen hjem igjen.