Tur til Ospåsen Askøy (12.01.2015)

Written by Stigun GSM

Ascents Ospåsen (170m) 12.01.2015
Jobbmøte på Straume som ble kortere enn antatt. Hadde turklær i bilen, kun 15 minutter å kjøre til Åsebø med sikte på tur til Ospåsen. Det kunne la seg gjennomføre før mørket! Men; kraftig vestavind i dag også, sterk kuling med storm i kastene, hva med skiboksen på taket over Askøybroen med vestavinden rett fra siden? Jeg tok sjansen, kjente det tok godt tak i bilen, men kom greit over uten skader. Parkering knapp kilometer sør for Åsebø, krysset riksveien og startet på merket sti mot Ospåsen/delvis "Askøy på langs" først langs nordbredden av Lonevatnet, siden fulgte merket sti nærmest en Z nordover mot toppunktet med mobilmasten. Store skader på skogen i norvestsiden av Ospåsen, flere trær veltet inn over bu like ved masten. Ikke vanskelig å forstå at her har vært vansker med mobildekningen i området de siste dagene, nei. Greit med GPS-spor i tusmørket i den tette skogen på vei tilbake til bilen...
Ospåsen med utsikt mot nordre Askøy. Også her store skader av uværet 10.januar, inkl skade på mobilmast som står på toppen.

Med dette hadde 4. og siste 100pf-topp på Askøy fått besøk.