Langåsen (Klæbu PF100) (11.01.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Langåsen (516m) 11.01.2015
Visits of other PBEs Bjørklivegen bom (174m) 11.01.2015
Gjenvoldhytta parkering (311m) 11.01.2015

Bra vær med lett overskyet, 7-8 minusgrader og lite vind gjorde at vi prioriterte skitur i stedet for å følge med på Petter og Martin sin skitur opp alpinbakken. Vi kjørte til Klæbu og ned til Selbusjøen et stykke før bomveg (50 kr i dag, tar bare kort) tar oss opp til Gjenvoldhytta.

Herfra er det flotte preparerte spor innover Nordmarka. Jeg har vært her på skirenn med junior og jeg har også gått turrennet Nordmarka Rundt en del ganger, men aldri vært her på tur. Vi fulgte rundløypa som tar oss nesten over til Saksvikvollen parkering (1-2 km unna) før den vender tilbake igjen. Runden bak Langåsen var ikke kjørt opp så her fikk vi endelig nytte av fjellskiene.

Grei trase oppover selv etter at vi tar av fra løypetraseen for å komme helt på toppen. Her er det en liten forskningspark med diverse måleutstyr, vindmølle og solcelleanlegg. God utsikt både sørover mot Selbusjøen, Rensfjellet og Vassfjellet og andre vegen mot Jonsvatnet osv.

Litt sur vind på toppen gjorde at vi tok oss ned et stykke før det ble tid for litt mat og kaffe.

Kort rast rett bak toppen av Langåsen.

Utfordringen nå var å finne igjen løypetraseen og det skulle vise seg å bli vanskelig. Vi holdt nok litt for langt nord og endte opp med bratte heng med trær, busker og bekker, men kom oss til slutt ned på de oppkjørte løypene.

Tilbake ved Gjenvoldhytta kunne de friste med både rømmegrøt, pølser og kaffe, men vi holdt oss harde og hev oss i bilen for å rekke Marit sin parademarsj opp slalombakken. Grattis!

Flott søndagstur med kona og Rigel. Nordmarka kan absolutt anbefales. Flotte løyper fra Klæbu IL i lett og familievennlig terreng.