Rognliåsen (09.01.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Rognliåsen (441m) 09.01.2015

Rognliåsen

Nydelig dag for å gå tur.
Kom meg ut litt seint i dag, så turen ble litt kortere enn tenkt. Måtte være hjemme til kl 1230 for å være med barna på tennis. Det la imidlertid ingen demper på turen.
Parkerte ved Lommedalen golfbane der veien opp til Rognliåsen er stengt med en bom. Der er det plass til ca 4-5 biler, avhengig av hvordan man parkerer.

Veien opp går i all hovedsak på grusvei. Nå var det heldigvis strødd mesteparten av veien opp. I allefall der hvor det har vært en del trafikk og kjørebanen har fått et fint, tykt lag med klinkis på toppen. Det siste stykket opp hadde det heldigvis være litt frost in natt som har lagd ei lita hinne med snøkrystaller på islaget. Det gjorde at det var ganske greit å gå.

Selve toppen ligger midt inne på en gård. Det var gjerdet rundt den, men siden toppen var målet lot ikke jeg et lite gjerde hindre meg i å komme fram. Så lenge jeg greier å gå over gjerdet uten å være borti det anser jeg det som helt greit. Jeg er ikke komfortabel med å tråkke ned gjerder og velger heller en ekstra omvei for å kunne passere det på en måte som gjør at det ikke blir ødelagt. Har hatt en del jobb med å sette opp gjerder tidligere og vet at det er veldig irriterende når noen kommer å tråkker dem flat.

Toppunktet var godt markert med flaggstang og flagg. Det stod også en liten benk hvor en kunne sitte og nyte utsiktet. Jeg nøyde meg imidlertid kun med noen bilder før jeg måtte komme meg tilbake igjen.

Returen gikk heldigvis uten noen uhell. Det var et par ganger hvor jeg var ivrig og langet ut skrittene litt for mye, med det resultatet at jeg hadde følelsen av at beina var i hodehøyde. Kun en ekstremt rask reaksjonsevne gjorde at jeg ikke gikk skikkelig på snørra.