Romjulsdrøm part two (27.12.2014)  6

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Åklinuten (1,246m) 27.12.2014
Visits of other PBEs Eriksbu (945m) 27.12.2014
Fint i Fjelldalen (ja dalen het så) altså i desemberkvelden.
Ny romjul og ny tur på meg og Pål.
Romjulstradisjonen så langt har vært:

I år landet vi på Blefjellområde etter litt kartbasert planlegging. Åklinuten passet godt inn i mitt saktegående Buskerud 250m pf prosjekt og Pål hadde heller ikke vært der, så da hadde vi en plan.
Det ble en drøy kjøretur over til Nummedalen, men vi klarte å time det slik at vi kom helt på likt til avkjørselen mot Kyrkjevatnet. Så var vi i gang igjen da. Tunge sekker. Mange kuldegrader. Syke og utrente skrotter. Men for et vær da. Lite snø, men blå desemberhimmel og lite vind. Jeg tror vi koste oss fra første stavtak. Det gikk smått innover mot Eriksbu, som var første delmål. Syke Morten hadde nemlig fått gjennomslag for hytteovernatting og ingen teltovernatting.
Litt oppe i liene fant sola oss, og det var bare idyllen helt til vi dukket inn i skyggen igjen litt før Eriksbu. Pål fant ut at et halvt år omtrent bare med snekring på fritida hadde vært dårlig kondisoppladning, så jeg dro litt i forveien den siste kilometeren og fikk fyr i ovnen på Eriksbu.
15 minus ute og 10 minus inne på hytta. Her var det bare å fyre!
Etter en god lang lunsj var temperaturen steget til 7 grader. Wow! Men vi måtte videre for å rekke Åklinuten. Det var allerede langt på dag, og dagene er ikke akkurat lange på denne tiden.

Vi fylte opp ovnen godt og strøk i vei vestover Åklitjønnan før vi dreide oppover Fjelldalen. Litt dårlig rutevalg et par steder, men alt ble glemt når Åklinuten lå badet i kveldssol og Fjelldalen viste seg å være et eventyr av treskulpturer. Vi hadde ikke mye tid, men det var umulig å ikke stoppe i blant og ta noen bilder.

Sakte men sikkert jobbet vi oss opp og kom til toppen omtrent samtidig med solnedgangen. Pål hadde fått hodelykter i flertall til jul, og måtte naturligvis prøve ut en av disse, selv om det strengt tatt var mer enn lyst nok til å klare seg uten.

Litt uelegant kjøring ned mot Fjelldalen, men først nede i dalen var kjøringa bare gøy. Det ble en fantastisk retur fra blåtime over i blåsort vinternatt med månesigd og rødoransj lysstripe i horisonten. Vi var begge skjønt enige om at magisk ikke var feil ord der.

Kvelden ble brukt til matlaging, skravling og fyring. Vi holdt ivrig øye med termometeret og da det bikket mot 27 grader på veggen lengst vekk fra ovnen begynte det å bli veeeldig behagelig.

Dagen etterpå stod vi ikke opp før dagslyset trengte seg inn i soverommet, altså en laaang morgen til meg å være. Deilig. 3 grader i hytta og snart nytt liv i ovnen. Frokost bestående av bl.a. tiloversblivende grillpølser fra kvelden før.

Så var det bare å skli tilbake til bilen. Været var grått med lett snødrev i lufta denne dagen, og det var ikke så mye annet å finne på enn å ta rake vegen til bilen. Pål hadde litt startproblemer, jeg fikk heldigvis start på min, som heller ikke hadde vært helt stabil i det siste. Og så var det Goodbye goodbye og mange timer på mørke vinterveier hjem til Valdres.

PS! Det hører med til historien at første gang jeg skulle starte bilen etter denne turen, var den helt død! (Ikke batteridød, men sikringsdød viste det seg i ettertid). For et styr det hadde vært om det hadde skjedd der oppe.

Lys og skygge ved solnedgang.
Paalmost there!
Natten senker seg.

Start date 27.12.2014 10:58
(UTC+01:00)
End date 31.12.2014 09:50

Missing title

Written by lyngve 05.01.2015 23:23

Drømmebilder delux, men det må jo være tungt å drasse rundt på en canon 5d etter tempoet å bedømme, 74 timer bevegelsestid på 23 km :-)

Ufattelige flotte bilder

Written by oladohl 05.01.2015 14:36

Du verden så flotte bilder Morten. Du kan jo trollbinde enhver med slike bilder. I alle fall fremkaller du lysten til å komme seg ut på tur :) Herlig.. Gleder meg til å treffe dere snart. :)