Treningstur i Lillomarka og Maridalen (04.01.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point Sandermosen
Endpoint Sandermosen
Characteristic Jogging
Ascents Barlindåsen (407m) 04.01.2015
Granberget (440m) 04.01.2015
Grytlihøgda nord (394m) 04.01.2015
Sandermosåsen (260m) 04.01.2015

På årets første søndag passet det bra med en liten treningstur i Maridalen med noen topper underveis. Vi (Britt og jeg) kjørte til Sandermosen stasjon og parkerte blant flere andre biler langs Greveveien. Vi fulgte skiltingen og den blåmerkede stien i retning Mellomkollen opp på Sandermosåsen. Fin oppvarming og lettløpt terreng, men utsikten var det så som så med.

Vi returnerte samme vei, krysset jernbaneskinnene ved Sandermosen stasjon, og fulgte den blåmerkede stien til Styggedalen. En del is i selve stien, men tele i bakken og ganske fint å løpe, så vi løp videre i retning Sinober, og vi tok en avstikker til Grytlihøgda nord, der det var litt begrenset sikt mot sørøst. Fra toppen surret vi litt, men vi fant etter hvert igjen den rød- og blåmerkede stien som går i retning Granberget. Tok av fra stien, i retning toppen på Granberget, som vel må være den nest høyeste toppen i Lillomarka med sine 440 m. Vi måtte frem på kanten for å få litt utsikt, der vi blant annet så Styggedalen, Barlindåsen og deler av Maridalsvannet. Fra toppen var det lettløpt terreng og etter hvert fin sti forbi Jomfruputten og inn på skiløypa opp til Sinober. Fulgte veien ned til krysset der løypa går videre til Movann eller Kjelsås. Løp i retning Kjelsås ca. 100 meter før vi tok til venstre og fulgte stien som stort sett følger ryggen opp på Barlindåsen. På det første utkikkspunktet på 384 meter var det en kjentmannspost og naturlig nok god utsikt mot bl.a. Maridalen, Tryvann, Maridalsvannet og Oslofjorden. Solen varmet litt mens vi løp videre bort til det høyeste punktet på 407 meter. Like etter toppunktet er det kanskje enda bedre utsikt mot Maridalen m.m. enn på det første utsiktspunktet p.g.a. færre trær som skjermet for utsikten. Det ble en liten pust i bakken her før vi fulgte stien videre ned åsen til stidelet til Styggedalen, der vi tok av i retning Sandermosen og tilbake til utgangspunktet. Flott tur, selv om det var litt glatt enkelte steder. Total tid ca. 2t 30 min.

Utsikt like nedenfor toppunktet på Barlindåsen, i retning Tryvann, Maridalsvannet og Oslofjorden