Årets siste skitur (31.12.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Mjuken (762m) 31.12.2014
Mjuken V (743m) 31.12.2014

Mildværet fortsatte, men i dag var det adskillig bedre være med oppholds og flott solnedgang mot Trollheimen med Trollhetta i front.

Jeg tok turen alene i dag (Morten og hundene på veg retning Resfjellet) og Mjuken var turmålet, som så mange ganger før. Løypa vår fra i går var delvis oversvømt så det er nesten vårsmelting i fjellet..

Opp brattbakken til Mjuken fra sør/øst hang det en meget skummel snøskavl som allerede hadde sluppet litt snø. Selv om det er den normale løypa både vinter og sommer ville jeg ikke opp der i dag, med væromslag og skredfare. Jeg "listet" meg forbi ved foten av bakken og fant et fremspring i berget som stakk ut av snøen. Fikk kløvet opp der på mjuke skisko-såler og resten av turen opp gikk greit.

Eneste navn i boka (så langt) og ved toppvarden fikk jeg en fantastisk solnedgang. Dessverre var kamera lagt igjen på hytta, så mobilbildene får gjøre nytten.

Jeg ville ikke ta samme rute ned igjen, så da la jeg turen fremover til vestenden av toppene med fin utsikt ned til Resvatnet og Vålåskaret. Fant en OK nedfart i bjørkeskogen til dalen på sørsiden av fjellet, videre forbi Mjukensætre og fremover mot hytta igjen.

Fin avslutning på turåret. Nå ser jeg frem til mange flotte turer i friluftslivets år - 2015. Jeg har noen planer og mål for året, så få vi se hvordan det går.