Villingstadåsen - høyest i Røyken (28.12.2014)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Haug gård (60m)
Endpoint Ved Haug gård (60m)
Ascents Herstadheia (343m) 28.12.2014
Villingstadåsen (356m) 28.12.2014

Vi hadde barnefri 3 timer denne søndagen, og Grete og jeg så da en gylden mulighet til å trimme vekk noe ribbefett fra julekvelden. Villingstadåsen (357) sto fremdeles som ubesteget av oss, og den er bare en kort kjøretur fra vårt bosted i Lier. En tur opp til toppen med en liten avstikker anslo jeg til ca 8 km, så da passet den toppen utmerket med den knappe tiden vi hadde til rådighet.

Som mange andre parkerte vi i dumpa rett før gården Haug, øst for Villingstadåsen (357). Det var plass til et par-tre biler ved veien rett etter at vi hadde kjørt over brua. Nøyaktig minus 10 grader da vi begynte å gå litt etter klokken 11. Lite snø, så ski var helt utelukket. Like greit, for det er fint å rusle på et lite lag med lett snø.

Grusvei i starten forbi Haug gård og opp til Plassen. Derfra fin og lettgått traktorvei helt opp til den lille hytta like ved toppen av Villingstadåsen (357). Tre kvarter etter start sto vi på toppen. Fin utsikt i retning Drammen og mot Stoppenkollen i Lier, hvor vi bor. Endelig på høyeste punkt i Røyken kommune, som også er så godt synlig hjemmefra. Hogstfeltet som gir utsikten mot Drammen, ser vi lett fra vår bolig.

28.12.2014 - På Villingstadåsen (357), med utsikt mot Drammen, som skimtes bak bjørkene nokså midt i bildet.
28.12.2014 - På Villingstadåsen (357). Litt av Drammensfjorden ses nede til høyre.

Vi var ikke lenge på toppen før vi ville fortsette videre. Det blir fort kaldt når man står stille, og ikke hadde vi all verdens tid heller. Men litt tid hadde vi, og den brukte vi til å småjogge ut til Herstadheia (343). Litt sørvest for Villingstadåsen (357) kom vi inn på en blåmerket sti hvor det innimellom hang fine tegninger av dyr på trærne langs stien. Denne stien gikk bort til Herstadheihytta, hvor vi tok en kort pause. Vi var bortom toppunktet på Herstadheia (343) rett før vi kom til hytta. Fra hytta var det meget god utsikt mot sør og øst. Synd det var overskyet og noe kuldedis i lufta.

28.12.2014 - Herstadheihytta. Utsikt østover. Bak til høyre ser man Håøya i Oslofjorden.

Returen fra Herstadheihytta til bilen gikk først på sti. Vi kom etterhvert inn på traktorvei som snodde seg nedover et stort hogstfelt, før vi ved 240 meters høyde møtte traktorveien vi hadde fulgt oppover. Gjennom dette hogstfeltet var det god utsikt mot øst og nordøst. Mye av veien ned jogget vi, så vi var faktisk ganske så gjennomsvette da vi var framme ved bilen. Det dampet godt fra oss i kulda da vi tok av ytterjakkene. Deilig med en trimtur etter mye god mat de siste dagene!

28.12.2014 - Den tykke, mørkeblå streken er ruta vi gikk. Rosa kryss oppe til høyre ved Gullhaug viser hvor bilen sto parkert. (Kartkilde: www.norgeskart.no)