Hesthøe i 20 blå (27.12.2014)  6

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Kvanndalsvoll (700m)
Endpoint Kvanndalsvoll (700m)
Ascents Hesthøe (2,021m) 27.12.2014 09:00
Utsikt mot Vest-Jotunheimen

Da det var meldt fint, men kaldt vær denne tredje juledagen, trommet Ola Iver sammen et firemanns-lag som skulle prøve seg på to topper han manglet, Moldulhøe og Hesthøe. Jeg manglet kun sistnevnte, men tenkte å kanskje prøve på Storhøe om formen og føret tilsa det.

Yr meldte -10 og sol, men realiteten var minus 20 og overskyet. Men vi labbet i vei fra Kvanndalsvoll inn til Netosæter rundt klokka 09 - Per Ivar og Magne først, og Ola Iver og jeg etter. Forsåvidt greit å ha noen til å brøyte.

Bakkene opp fra Neto ble forsert greit, og vi tok en matpause et stykke opp på flata. Tok av hanskene for å ta litt bilder, og ble "belønnet" med å måtte jobbe fingrene varme de neste 20 minuttene. Her gikk batteriene i kameraet tomme, og det var for kaldt til at jeg orket å skifte dem. Derfor ingen bilder av toppen.

Det ble etterhvert klart at det fikk bli med Hesthøe denne dagen. Per Ivar og Magne forsvant raskt oppover den siste stigningen mot Hesthøe. Et par måneder med inaktivitet hadde ikke akkurat gjort underverker for formen min, og jeg måtte jobbe en del med meg selv oppover bakken. Telte 250 skritt, og så pause. Gjentok dette helt til vi sto på toppen av Hesthøe (2021). Her blåste det en del, men fikk skiftet ganske raskt. Per Ivar var grei og tok av fellene for meg mens jeg skiftet. Ble alvorlig kald på fingrene her oppe, da jeg kun hadde funnet en vindvott da jeg pakket. Løsningen ble alpinhansker med tovede ullvotter utenpå.

Vi startet på nedkjøringen, som ble av det særdeles lite grasiøse slaget for min del. Bare et par hundre meter ned merket jeg kramper i låra, og måtte stoppe for å tøye dem ut. Dette gjorde faktisk underverker, og jeg merket ikke mer til krampene resten av turen. Var allikevel ganske gåen i låra, og kjøringen ble deretter. Den tunge løssnøen som lå fokket her og der var vanskelig å forsere uten hoppsvinger, og det hadde jeg rett og slett ikke krefter til. Spesielt det siste stykket ned mot Neto var tungt, og her tryna jeg også et par ganger.

Det siste flate stykket på veien tilbake gikk jeg på mer eller mindre på autopilot og gledet meg til å sitte med tørre klær i en varm bil.

Obligatorisk cola-stopp på YX i Lom. Første vinterbestigning av 2000-meter i boks!