Refugio de Altavista (03.12.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Refugio de Altavista (3,260m) 03.12.2014
Teide trailhead parking (2,355m) 03.12.2014

Vi ønsket litt sol og varme i desember så tok ei uke på Tenerife. Måtte jo ha med oss en tur til Teide igjen, og siden det ikke var noen dagspass igjen å kjøpe bestemte vi oss for å gjøre som sist og overnatte på Refugio de Altavista (en slags turistforeningshytte). Da kan en bestige Teide uten dagspass hvis en passerer endestasjonen til gondolbanen mellom kl 6 og 9 om morgenen. Booket ovenattingen på hytta via nettsiden deres, koster 21 euro pr pers. Må ha med drikkevann og mat. Vi viste fra sist at hytta ikke åpner før kl 17 så det var ikke noe poeng i å komme der tidligere enn det. Vi startet fra parkeringsplassen kl fem og brukte et par timer opp. Rakk akkurat opp før det ble mørkt og fikk sett en fin solnedgang for vi hadde kommet over skylaget som skjulte resten av øya for oss. Var adskillig mer snø nå enn for to år siden og snøen var glasert og knallhard. Litt vanskelig å komme opp den siste bratte bakken til hytta siden det var så glatt, men vi kom oss opp. Så noen blodspor underveis og det viste seg at det var noen som hadde vært veldig uheldig på glatta og skadet seg på vei opp. Vi fikk også greie på at stien videre var stengt pga føret om man ikke hadde med stegjern og isøks, og det hadde ikke vi. Vi fikk uansett en fin natt på hytta og fikk sett soloppgangen fra hytta før vi gikk sakte og forsiktig ned igjen neste dag. Neste gang skal vi ta med stegjern og isøks så vi kommer helt til topps. Da vi kom tilbake til hotellet sjekket jeg mail og så at Altavista hadde sendt mail dagen før for å opplyse om stengt sti og om at vi derfor kunne booke om overnattingen, men den så jeg da litt for sent... 13km t/r. Rune var med.

Overnatting på sovesal med 14 soveplasser
Teide stikker opp over skyene
Soloppgang ved Refugio Alta Vista
Refugio Alta Vista hvor hytteverten hakker spor i isen så folk skal komme seg ned igjen

Ukjent

Written by morsor 19.01.2015 00:18

Denne hytta hadde jeg ikke hørt om før. Men hva tenker de på Gardermoen når noen tropper opp med stegjern og isøks på sydenferie :)

Sv: Ukjent

Written by Sola19 19.01.2015 14:36

Hvis en ønsker å se soloppgang fra toppen av Teide så er hytta ett veldig fint overnattingstted, og man trenger da ikke å booke permit til bestigning av Teide flere uker i forveien. Nei stegjern og isøks (samt ullundertøy, votter og lue) er vell ikke det folk flest har med seg på sydenferie....:)