Hjortåsen (22.12.2014)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Parkeringslomme Strøno (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Hjortåsen N (208m) 22.12.2014
Visits of other PBEs Hjortåsen nord parkeringslomme (50m) 22.12.2014

Hjortåsen

Tok med jentene på en liten tur til Os denne bittelillejulaften. Parkerte som henvist på parkeringslomme og fant fort stien opp mot toppen.
Parkeringslomme på Strøno. Plass til 3-4 biler. Noe høy asfaltkant noen steder.

Fem minutter før vi parkerte var det en voldsom regnbyge, men vi startet turen med opplett og vindstille. Stien var naturlig nok meget bløt og vi gikk mye av tiden i en liten bekk. Men jentene var i godt humør og vi nådde toppen etter ca 40 minutt. Da var det akkurat begynt så smått å regne og da eldstemann spurte: "Kan vi sette opp gapahuken på denne toppen?", så sa jeg ikke nei... Vi fikk fort opp "teltet" og kom oss i le før nok en kraftig regnbyge, i følge med noen sterke vindkast, satte i gang. Her koste vi oss med kakao og solbærtoddy og når vi lukket igjen åpningen, så ble det ganske så fin temperatur inni også.
Var også innom sørtoppen, men også min gps viste denne et par meter lavere enn nordtoppen.

Aktivitet når det er "innevær" på toppen.
Sørtoppen på Hjortåsen. Målt, i likhet med andre PB'ere,  til å være et par meter lavere enn nordtoppen.
Sørtoppen på Hjortåsen. Målt, i likhet med andre PB'ere, til å være et par meter lavere enn nordtoppen.
Toppen av Hjortåsen på en våt og kald desemberdag.
Toppen av Hjortåsen på en våt og kald desemberdag. "Gapahuken" (2 kg) er et meget godt motivasjonsmiddel og vel verdt å bære med seg. :-)

Etter en fin (og tørr) pause på toppen bar det ned til bilen igjen. Vi kunne ikke være for lenge ute, for mor skulle hentes på jobb i Fyllingsdalen kl 1530. Turen ned gikk greit, med unntak av et par knall og fall på den våte og sleipe stien. Vi brukte ca 30 minutter ned. En passelig lang familietur for en våt og kald desemberdag.

To fornøyde jenter etter fin tur på Hjortåsen.