Skongenes Fyr (19.12.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Parkering Skongenes fyr 19.12.2014
Skongenes Fyr (15m) 19.12.2014

Man må jo prøve seg på en kommunetopp når man er på jobbreise til Sogn og Fjordane, og tenkte å ta Kvamfjellet i Selje etter å ha overnattet på Skongenes fyr. Jeg kom fra Svelgen til Måløy og fulgte veien til Raudeberg og fortsatte utover mot Halsør/Vedvik. Kjørte 4,5 km, passerte navneskiltet Halsør, videre til Sætrasanden. I begynnelsen av en skarp sving, på autovern,sees navneskilt (på en trefjøl) til Skongenes Fyr. Parkeringsplassen ligger rett ovenfor busstoppet i/etter den skarpe svingen langs hovedveien. Fra parkeringsplassen viser skilt festet til autovern hvor stien fortsetter. Fulgte den merkede løypa først på grusvei deretter sti. Det var mørkt så hodelykta måtte på, men det var hengt opp en del reflekser langs stien så det gikk for det meste greit å finne veien. Var ett lite snølag som skjulte gjørmepyttene under godt, så ble litt plumping i gjørme på vei utover. Brukte ca en time ut til fyret. Det var ingen andre personer der og var en måned siden forrige overnattingsgjester så fikk huset for meg selv. Gikk tilbake til bilen neste dag og satte kursen mot Kvamfjellet i Selje kommune, men det var altfor mye snø å vasse i samt at været ikke var på min side, så gav meg før jeg kom til toppen. Skulle hatt med truger eller ski, men det får bli neste gang... Det var veldig dårlig føre, og kjøreturen tilbake til Florø gikk seint på de smale, svingete vestlandsveier fulle av snø og slaps.