Ny runde på Saltdalstinden (19.12.2014)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Sørbotn
Ascents Nordøst for Saltdalen (1,244m) 19.12.2014

Nå er det fint og kaldt i Tromsø og jeg var rimelig gira på en ny tur til Saltdalstinden etter den fine opplevelsen vi hadde på søndag. Og jeg hadde lyst til å oppleve fjellet på nytt med en ordentlig utsikt fra toppen denne gangen. Da bestemte jeg meg for å avspasere og ikke jobbe i dag. Fikk med meg Mads som var på hjemturen til Senja og hadde tenkt å dra på en topptur underveis. Vi kjørte i ca. 9-tida fra Tromsø og kom frem til Sørbotn en drøy halvtime senere. Det var litt frisk ute. Jeg hadde regnet med at det ville være en god del kaldere her men -15C var litt kjølig etter min smak. Uansett, jeg tok på meg en tykk dunjakke over en baselayer og det fungerte ganske bra på veien inn til fjellet.

Deja vu. Denne dalen ser kjent ut.
Den 1145m toppen til høyre, sett fra Saltdalen.
Utsikt mot Lavangsdalen

Saltdalen har fått ca. 5-10cm nysnø siden søndag, så det så ut til å bli fantastisk skiføre. Men nå måtte vi tråkke spor på nytt. De gamle spor vi hadde luksusen av å bruke på søndag var bra dekt med nysnøen. Asfaltveien gjorde de første par kilometer lettgått.

Da vi var ferdig med innmarsjen gikk vi opp på høyre (øst)siden av en markert bekk som viste seg å være en noe kronglete valg i begynnelsen, men da vi kom forbi de fleste trær var det bare fint og åpent terreng. Jeg endte opp med å tråkke spor mer eller mindre hele veien opp til toppen siden Mads hadde det tungste utsyr og litt vondt i hofta. Tempoet oppover var derfor begrenset til hvor fort jeg kunne giidde med å lage spor og opp til ca. 500moh var det opp imot 20cm nysnø. God trening for min del og en bra måte å beholde varmen i kroppen på :)

På veien opp mot traversen
Like før lunsjpausen.
1239-toppen

Vi måtte krysse elva litt lenger opp, like før traversen innimellom de bratte partier. Snøen var noe mer preget av vinden helt opp til gryta mellom pkt.1239 og pkt.1244. Egentlig en stor forandring innen fem dager. Vi holdte avstand mellom oss her og tok en pause på ca. 800moh. Mads hadde lyst på brødskiver og jeg hadde lyst til å skifte klær. Ble bra kald i kroppen etter noen få minutter så det var på med dunjakke igjen før vi fortsatte oppover. Det var virkelig nydelig mørketidslys i dag og jeg angret ikke at jeg tok en beslutning for å ta dagen fri! Herlig pudderføre opp til skaret mellom 1239 og 1244 og så mer vindpåvirket igjen i den siste flanken til toppen. Parkerte ski på samme plassen som på søndag. Mads gadd ikke med å komme helt opp og ventet litt lenger ned på ryggen. Tror han var noe mer sliten enn meg i dag. Tok noen bilder her før jeg gikk ned til skiene og kjørte ned til Mads. Hadde bra sikt på resten av nedkjøringa med hodelykter og bortsett fra et par stein som lurte oss nedefra var det ganske OK nedkjøring. Snart var vi nede ved kraftstasjonen igjen og fulgte løypa tilbake til bilen.

Utsikten østover
Utsikten langs ryggen
Fine blå farger

Dette var en kjempefin dag, nok en flott førjulstur. Vi er virkelig heldige Tromsøværinger som får nyte slike vinterdager på ski til tross lite snø for denne årstiden!!