Tre små Fanafjell (27.03.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Fanasåta (284m) 27.03.2011
Lyseskarfjellet (313m) 27.03.2011
Ramberget i Fana (300m) 27.03.2011

Etter en våt og grå formiddag hadde Yr.no lovet bedre vær ut på dagen slik at Astrid og jeg ga oss i vei mot Fanafjell. Primærmålet var Lysskarfjellet der Astrid ikke hadde vært før. Start i sludd og regn på tydelig og god, men isete sti fra Fanasæter. Vi passerte Ramberget som da lå i tåken, og fortsatte til Lysskarfjellet. Veldig isete opp siste stykket, men vi kom oss greit opp og ned ved hjelp av tau som er lagt opp langs stien. På tilbaketuren begynte det å klarne opp, og vi fikk fin utsikt over store deler av Fanabygden, også mot Lyseskarfjellet fra Ramberget med sine to varder. Fra stien ovenfor Fanaseter så vi en liten, men tydelig hump i skogen på nordsiden av veien over Fanafjell. Humpen kalles Fanasåta, og vi tok med denne i samme slengen. Vi fulgte en vei nordover til en mast og inngjerdet område, og fortsatt østover til den skogkledde, lille toppen. Retur bratt ned på sørsiden og tilbake til Fanaseter over iset myrområde.

Utsikt sørover mot Lysskarfjellet fra Ramberget
Fanasåta. Bildet tatt fra sørsiden nær veien.
Godvær på Ramberget. Bildet tatt i nordlig retning mot Bergensdalen.