Vinterbestigning av Preikestolen (17.12.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Preikestolen Fjellstue (265m)
Visits of other PBEs Preikestolen (604m) 17.12.2014
Preikestolen Fjellstue (270m) 17.12.2014

Preikestolen - En av Norges største turistattraksjoner

Jeg hadde faktisk aldri vært på Preikestolen. Av en eller annen grunn har jeg aldri sett behovet for dette jaget med å gjennomføre alle de populære tur-målene. Jeg krysser sakte men sikkert av disse på listen. Galdhøpiggen, Besseggen og Preikestolen. Jeg kom til å tenke på at jeg har vært på alle disse i det som mange vil kalle "utenfor sesongtid". Det er jeg ikke enig i. Det er flere fordeler med å ta disse turmålene på høsten og vinteren. Den største fordelen jeg kan komme på er at man har dem helt for seg selv. Ingen store folkemasser. Kanskje jeg derfor har fått et bedre inntrykk av dem enn mange andre nordmenn. Det er jo flotte turmål alle sammen og det er jo nettopp derfor de er så populær, men jeg tror mange synes at de store folkemengdene dreper litt av gleden.

Lysefjorden

Vi skulle ihvertfall være veldig alene i dag. Jeg hadde reist fra Bodø for å ta juleferie. Eksamen i exphil og exphac er historie. Ganske herlig får en si. Jeg hadde nå dratt nedover til Jæren for å treffe Sigrid. Etter noen dager hos Fredrick i Stavanger, var meg og Sigrid på vei til Preikestolen Fjellstue for å ta turen til selveste Stolen. Jeg bare måtte benytte muligheten til å ta denne nå som jeg var der. Vi startet turen i våt snø. Jeg hadde latt fjellstøvlene stå igjen i Bodø og brukte nå bare tursko. Hadde ikke forventet så mye snø. Vi fulgte noen spor på stien. Jo lenger opp vi kom, jo mer snø var det. Vi sank ned til hoften enkelte steder. Været var nydelig. Solen tittet fram mellom skyene av og til. Da vå nærmet oss, fikk vi øye på en mann med en borremaskin. Han borret fast noen DNT-pinner i bakken. Foran ham, traff vi på to personer til. De jobbet alle for DNT. De spurte om vi var gal som skulle på Preikestolen på denne tiden. Vi fortalte at vi skulle være forsiktig. Herfra måtte vi gå våre egne spor resten av veien. plutselig fikk vi øye på den. Vi vandret ut og nøt den vide og vakre utsikten mot Lysefjorden. Herlig å endelig være her. Helt alene. Langt der nede på fjorden fikk vi øye på en turistbåt og hørte en stemme i en mikrofon. Vi vinket ned til dem. Håper de så oss. En av dem som jobbet for DNT kom etterhvert bort og tok et bilde av oss. Perfekt. Snøen på toppene rundt Lysefjorden skapte flotte kontraster. Det er vel noe spesielt å være her på denne årstiden. Planen var egentlig å bestige Neverdalsfjellet også, men nå som det lå is og snø oppover utsatte steder, valgte vi å ikke gjøre det.

Det var guffent så vi startet på returen like etter. Vi fulgte selvsagt samme vei tilbake. Etter en kort tur innom Fjellstuen, satt vi oss i bilen. Nå var det kino som stod på programmet. En nydelig tur ihvertfall.

Start date 17.12.2014 10:49
(UTC+01:00)
End date 17.12.2014 13:58

Ingen dårlig

Written by Olepetter 22.12.2014 18:35

ide, der der - og heller ikke noe dere angret på, tenker jeg...

Sv: Ingen dårlig

Written by Fjellsamleren 22.12.2014 20:59

Absolutt ikke, Ole Petter. Snø, fjord og fjell er god stemning ;)

Tøft

Written by otto 21.12.2014 21:15

Jeg har Prekestolen til gode, spørs om det må bli vintertur etter disse luftige bildene.

Sv: Tøft

Written by Fjellsamleren 22.12.2014 01:20

Var utrolig flott med snøen på toppene rundt Lysefjorden. Man får litt større kontraster. Om du vil være alene kan det ihvertfall anbefales ;)