Sesongstart vinter (13.12.2014)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Visits of other PBEs Dalabu (1,000m) 13.12.2014
Snø!

Jeg og Stina dro for å finne snø. Fant den på Norefjell. Vi gikk inn til Dalabu, en trivlig ubetjent DNT-hytte. Det viste seg at det var flere uker siden forrige gang noen var der, og vi fikk den for oss selv. Etter noen timer var temperaturen omsider nærmere +20 enn -10, og vi stekte pannekaker og laget jegergryte. Innimellom var vi ute og så på stjerneskudd, siden jorda traff meteorsvermen Geminidene denne helgen, og det var helt stjerneklart.

Neste morgen stod det en elg utenfor hytta! Stas. Det krydde av ryper også. Vi ryddet oss ut, og gikk oppover mot Hallingnatten for å få med oss en topp på veien tilbake til bilen. Men det fine været fra dagen før hadde forsvunnet, og etter hvert blåste det bra og sikten var borte. Det var fortsatt litt lite snø, så man sank ned i lyng og busker her og der, så det gikk ikke så fort fram. Et stykke oppi bakken innså vi at hvis vi fortsatte til topps måtte vi gå nedover på kjipt føre i motvind og mørke. Det fikk heller være, så vi satte kursen nedover igjen, og sikret at sesongstart på vinter forble en fin tur!