Fin helg på Breisjøseter (2) (28.07.2013)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Gravskardhøgda (1,767m) 28.07.2013

Våknet opp til sommerens første tåkemorgen. Var på helgetur til Breisjøsetra i Alvdal Vestfjell. Etter frokost var tåka forsvunnet og vi tok farvel med våre turkamerater Inger og Arvid, som skulle videre til Korsberghytta. Vi derimot hadde siste feriedag og måtte komme oss hjemover, men vi måtte ta med oss en kommunetopp på hjemveien.
Gikk grusvegen i retning Sjølisetra i ca 3 km. Her tok turistløypa av mot Straumbu og Bjørnholia. Fulgte T'ene innover dalen, over elven og oppover mot Gravskardet (mellom Gravskardhøgda og Skjellåkinna). Navnet kommer trolig av at i skaret er det to "murte" dyregraver, som steinaldermannen benyttet til fangst av reinsdyr. Før vi kom opp mot stigningen til skaret, dreide vi sydover og gikk parallelt med Gravskardhøgda, til vi kom til platået på ca 1460 moh sydøst for Gravskardhøgda. Her la vi igjen sekkene og gikk bratt opp ura sydfra og opp på høgda. Gikk vel en kilometer nordover på høgda i varierende ur, frem til toppvarden på Gravskardhøgda. Her oppe blåste det noe forferdelig. Bare så vidt vi klarte å holde oss stående. Etter rask fotografering returnerte vi tilbake til der sekkene lå. Herfra gikk vi flatt og slakt utover mot Sålehøa og høyde 1325 i et meget lettgått terreng nesten uten stein, men med et mykt gressteppe. Fra høyde 1325 gikk det bratt ned til vegen som går mellom Breisjøseter og Sjølisetra. Fulgte denne vegen ned til bilen som sto nedenfor Sjølisetra. Vi fikk sommerferiens første regnskur på oss 10 minutter før vi var fremme ved bilen. Nina var med på turen.